Městské hry nemusí být jen doménou kluků ze Stínadel. S vervou je dnes hrají i dospělí
Současné městské hry přinášejí do veřejného prostoru dobrodružství. Může jejich hraní měnit vztah k městu?
Paleta městských her je pestrá, stejně jako prožitky, které hraní přináší. Kdo se zapojí do rolové hry LARP Masky a Zrcadla, může se stát například aktivní součástí fiktivního světa spisovatele Neila Gaimana. Kdo chce prožít příběh inspirovaný vydáváním samizdatu, neváhá se zúčastnit divadelní bojovky Expedice od uskupení Krutý krtek. Herní principy nacházejí společnou cestu i se světem výtvarného umění. Ukazuje to nová městská šifrovací hra Mezi sochami, ke které zve lektorské oddělení Musea Kampa.
Člověk vstoupí do hry a město se promění v herní plochu
Krátkým průzkumem terénu zjistíme, že městské hry mají nejen bohatou škálu ale i historii. Mezi tuzemské legendy městských her patří například brněnská šifrovačka TMOU nebo pražská MAFIE, která letos v zimě oslavila už patnáctý ročník. Výrazný zářez v herním světě má i parta Děsír, která svou činnost už utlumila. Na druhou stranu neustále vznikají i hry nové, patří mezi ně i zmíněná hra Mezi sochami.
Díky šifrovací hře můžeme vidět město z jiné perspektivy.
Viktorie Vítů
„Cílem hry je zvýšit citlivost ke skutečnosti, že jsme ve veřejném prostoru obklopeni uměleckými díly. Doufám, že se lidé dostanou do míst, kam by se jinak nevydali. A pokud to budou místa, kde se vyskytují normálně, tak je snad uvidí novýma očima,“ řekla v pořadu teoretička umění Viktorie Vítů, která stojí za vznikem hry spojující šifry a vycházky za uměním ve veřejném prostoru. Hru Mezi sochami je možné hrát v rámci doprovodného programu pražského Musea Kampa.
Samizdatová expedice do centra města
V Praze se hraje i divadelní bojovka Expedice, která nabízí neobvyklý typ zážitku v centru Starého města. Obvykle trvá zhruba dvě hodiny a je určena pro skupinu třech až pěti hráčů. „Na začátku hry je jedna báseň, na konci je její kopie. Hráči mají za úkol báseň prostřednictvím samizdatového systému zkopírovat,“ naznačil herní motiv Expedice Karel Kratochvíl, jeden z hostů ArtCafé. „Jde nám o to, abychom vytvořili svobodný prostor, kde je možné si hrát,“ dodává Kratochvíl.
Vytvářet hry pro druhé je svazující i osvobozující.
Ondřej Wencl
Ondřej Wencl se v komunitě lidí, kteří tvoří a hrají hry označované jako larp (Live Action Role Play), pohybuje řadu let. Městský larp představuje jeden z možných formátů těchto her. „V momentě, kdy člověk vstoupí do larpu, může se stát někým jiným, třeba někým lepším – někým, kým by se za normálních okolností stát nemohl,“ vysvětlil Ondřej Wencl jeden z herních principů, kdy hráči získávají spolu s příběhem své postavy i dočasnou fiktivní identitu. Ondřej Wencl vytvářel například LARP Kouzelná Praha a Pandořina skříňka. Nyní spolu se svým týmem pracuje na novém larpu Masky a Zrcadla, který se bude hrát příští rok.
Pořad připravila Tereza Lišková, hudbu vybral Jiří Špičák.
Související
-
Divák jako hráč. V městečku Palermo zažijete příběh na vlastní kůži
Divadlo, které nevypráví příběh, ale umožní ho divákům zažít. To je inscenace Městečko Palermo usíná, která měla premiéru 4. ledna v pražském Divadle NoD.
-
Vojtěch Matocha: Prašina je knížka, jakou jsem vždycky chtěl číst skautům na táboře
Představivost dětí i jejich rodičů v posledních měsících zaměstnávají příběhy Jirky a dívky jménem En...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka