Město pod tebou – finanční krize v zrcadle milostného trojúhelníku

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Frankfurt nad Mohanem

Do německých kin se dostal film „Město pod tebou", který na základě milostného trojúhelníku umožňuje pohled do světa bankéřů. Snímek, který byl uveden loni v létě na filmovém festivalu v Cannes, získal cenu za nejlepší scénář na mnichovského festivalu.

Křehká hranice mezi kontrolou a její ztrátou. Pokušení. Touha po moci i hlad po lásce. Naděje, že jí moc a lži nezničí. To jsou hlavní motivy filmu, jehož děj osmatřicetiletý režisér Christoph Hochhäusler zasadil do poměrně sterilního a jen málo známého finančního světa bankovní metropole Německa.

Inspiroval se biblickým příběhem Davida a Batšéby, v němž král posílá soka v lásce do války na smrt, aby měl takříkajíc volné pole. Na plátně ožívá hra s nejasnými pravidly a protagonisté v podání Roberta Hungera-Bühlera a Nicoletty Krebitz se pouštějí na tenký led ve jménu hledání něčeho, čemu lze ještě věřit a na co se spolehnout.

Směs finančního thrilleru, drama milostného trojúhelníku i portrét Frankfurtu nad Mohanem, města jako z jiné planety. Všechna tři témata jsou propojena v jednolitý celek, který dává nahlédnout nejen do nejvyšších šéfovských pater finančníků. Do světa perfekcionistů s téměř stoprocentní kontrolou svých emocí. Ze svých kanceláří v prosklených mrakodrapech ani nedohlédnou do města pod nimi, kde jsou i sešlé domy určené k demolici a kde se potulují bezdomovci či narkomani. Podobně jako ve snímku „Poslední tango v Paříži“ usilují hlavní představitelé o anonymitu a živí iluze o tom, že jim aféra pomůže najít či odkrýt své „já".

Mezi německými recenzemi na snímek převládá nadšení a označení za mistrovské dílo, někteří mu nicméně vytýkají přílišný chlad a intelektuálnost. Naopak ve Francii, kdy byl snímek loni uveden v Cannes, kritika v podstatně shodně nešetřila chválou. Mnozí považují novinku za povedený mix snímků „Osudová přitažlivost" a „Wall Street", kterému nechybí emoční dynamika.

Více než o samotné finanční krizi totiž snímek vypovídá o krizi hodnot a morálky. „Město pod tebou" reflektuje dva diametrálně odlišné světy, ten běžný, který se odehrává hluboko pod výškovými budovami vybavenými designem a světem investičních bankéřů, ve kterém se vedou tiché uhlazené dialogy bez emocí, kde nikdo neztrácí rozvahu a každý se dokonale ovládá nebo se o to alespoň snaží. I to je ovšem relativní, protože i staršího chladného bankéře dovede něco vyvést z míry.

Film je zrcadlem současné doby poznamenané honbou za čímkoli, co uspokojí nenaplněné touhy, doby, ve které se hlavní hrdinové ztrácejí a společně s divákem si kladou otázku, co se stane, když už člověk dosáhne všeho, nebo alespoň zdánlivě.