Měsíc EET: 2100 udání, omezení společenského života na malých obcích, nerovné podmínky

5. leden 2017

VIDEO V ČLÁNKU. „Ta odezva není tak rychlá, jak se deklaruje. Vyjetí účtu trvá déle než předtím. Větší problémy máme kupodivu večer než přes obědy,“ říká paní Kateřina, která vlastní restauraci a bar v centru Prahy. Ale nejde jen o fronty u baru. Zeptali jsme se.

AKTUALIZOVÁNO: Finanční správa 5. ledna zrušila internetovou stránku, kde mohli lidé anonymně oznamovat, že v restauraci nebo ubytovacím zařízení nedostali účtenku z elektronické evidence tržeb. Vypnutí webu avizoval ministr financí Andrej Babiš, který prohlásil, že o jeho existenci nevěděl. Ohledně vyhodnocení, zda přispělo zavedení EET do státní kasy za prosinec částkou až půl miliardy korun, budou informace k dispozici nejdříve 25. ledna 2017.

Na otázky speciálu odpovídal ředitel Generálního finančního ředitelství Martin Janeček ve vysílání speciálu Českého rozhlasu Plus:

Kolik přišlo podnětů na špatně vydanou účtenku?

„Aktuálně jich přišlo asi 2100, ale s ohledem na všechny vydané účtenky jsou to desetiny a setiny promile z toho objemu,“ říká generální ředitel Finanční správy Martin Janeček. Podle něj by bylo nejlepší, kdyby žádné podněty nechodily, protože by to znamenalo, že jsou obchodníci poctiví.

VIDEO: VYJELI JSME SI ÚČTENKU ZA PRVNÍ MĚSÍC PROVOZU EET

Kontrolují se všechny udané restaurace?

„To, že nám někdo pošle nějakou nevydanou účtenku, tak to neznamená, že okamžitě jde někdo na nějakou kontrolu. Systém je nastavený tak, že se vše vyhodnocuje analyticky. Pokud výše marže, která z čísel podnikatele vyplývá, tak to vyhodnotíme tak, že takové podněty jsou odkládány ad acta,“ vysvětluje ředitel Finanční správy. Nejde o nový postup.

Jde o „udavačský“ systém?

„Pravda je, že ten systém je částečně postaven na veřejné kontrole. Funguje to tak ve všech státech, které tento systém zavedlo. V pořádku je takový systém, který dává najevo, že prohřešky budou detekovány. Určitě to není poptávka po tom – posílejte nám tyto informace. Budu nejšťastnější, kdyby ve statistice byla absolutní nula a lidé neměli důvod cokoli posílat.“

Kolik účtenek bylo vydáno?

Ke 4. lednu 2017 je zaevidováno přes 80 milionů vydaných účtenek, k 31. 12. 2017 to bylo za měsíc provozu EET číslo přesahující 72 milionů. To vše platí pro přibližně 40 000 registrovaných obchodníků.


Byli bychom nejšťastnější, kdyby nám žádné podněty ke kontrolám nechodily. Generální ředitel Finanční správy Martin Janeček

Kdy začíná druhá fáze?

Druhá fáze EET pro maloobchod a velkoobchod startuje 1. března 2017, zapojit by se mělo kolem 140 000 podnikatelů, včetně supermarketů. Čísla vydaných účtenek budou tedy mnohonásobně vyšší.

Hrozí zaniknutí restaurací a hospod?

„Chci upřesnit, že naše sdružení udělalo průzkum, kdy obeslalo obce v rámci ČR a kdy se starostové vyjadřovali k tomu, jestli hrozí zaniknutí. V současné době to číslo je 968,“ odpovídá Tomáš Dubský s tím, že hlavním cílem bylo nebezpečí omezení společenského života na malých obcích.


Tomáš Dubský, zástupce Sdružení místních samospráv: Do povinnosti EET spadly i spolky (hasiči, fotbalisté atp.), původně byly osvobozené. Pokud překročí sumu 175 000 Kč, tak musí EET provozovat. A v tom vidíme zásadní problém. V zákoně jsou spolky osvobozené, v metodice ministerstva financí ne. Spolky to dělají ve své volném čase, je to pro ně obrovský problém.

Podle průzkumu Sdružení místních samospráv je k dnešnímu dni v ohrožení 968 hospod a restaurací. Za první prosincový týden bylo ukončeno 1528 živností, dvakrát více než obvykle. Jak uvedla v prosinci ČTK, tak 700 z nich v důsledků EET.

Václav Stárek, prezident asociace hotelů a restaurací:

„Systém měl vést tomu, aby narovnal podmínky v podnikání. Pokud budou jakékoli výjimky, tak k tomu nedojde. Technicky v EET není žádný zásadní problém. Až na to, že některé účty se duplikují, ale to se bude řešit.“

Spolky jsou podle Stárka nekalou konkurenci právě pro malé vesnické hospody a restaurace, takže se zavedením EET souhlasí.

autoři: Michael Rozsypal , bar
Spustit audio