Mé druhé já
Co se stane s vaší duší a identitou, když během okamžiku ztratíte všechny jistoty a pocit bezpečí a váš dosavadní svět zmizí v nenávratnu? Přesně o tom (a o některých dalších věcech) je snímek Neila Jordana (Hra na Pláč, Snídaně na Plutu). UVNITŘ TRAILER!
Jeho hlavní hrdinka Erica Bain (Jodie Foster) je populární rozhlasová moderátorka, žijící v "nejbezpečnějším městě na světe, New Yorku", které velebí ve svém pořadu. Má svůj malý spokojený život a se svým přítelem Davidem (Naveen Andrews) plánuje svatbu. Při večerní procházce jsou oba brutálně napadeni skupinkou zfetované barevné mládeže a zatímco Erika se po třech týdnech probere z kómatu, David je ubit k smrti. Prožité trauma a absolutní pocit ztráty bezpečí probudí v křehké ženě její "druhé já" - nelegálně si pořídí zbraň a začne se po nocích toulat New Yorkem, který už není tím nejbezpečnějším městem na světě, ale džunglí plnou násilí. Stane se "mstitelem", který bere spravedlnost do svých rukou a na podruhé už nemá problém zastřelit každého, kdo se nechová jak by měl. Protože ale Erica není profesionální zabiják - jakkoliv by v tom možná byla dobrá - smyčka kolem ní se začne stahovat. Je otázkou času, kdy si místní detektiv Mercer (Terrence Howard) poskládá věci dohromady a spojí si všetečné otázky rozhlasové moderátorky, její noční telefonáty a místního mafiána zabitého přibližně v tu dobu, kdy dotyčná nemohla spát.
Na první pohled se Mé druhé já tváří jako standardní thriller a počet mrtvých by žánru odpovídal - třeba brutální scéna počátečního přepadení, kterou jeden z aktérů natáčí na mobilní telefon patří k nejsilnějším momentům celého filmu. Ambice tvůrců šly ale o kousek dál a krvavé "vendetta-movie" lze vnímat více způsoby a u každého z nich je o čem přemýšlet. Od lehce banálních úvah o všudypřítomném zlu, kterému se jedinec ani společnost není schopen smysluplně bránit, přes filozofii samozvaných soudců (ano, i Irák je tu zmíněn, dokonce dvakrát) až k překvapenému ohledávání temných sil, skrytých v každém z nás, toho "bdělého, nedočkavého neznámého, který jde vpřed". V Neilově opusu je toho dost na to, aby dvouhodinovou stopáž divák téměř nepostřehl, slabinou filmu je jednoznačně scénáristická arogance v podobě vykonstruovanosti: hrdinka je vždycky přesně tam kde má být, detektiv Mercer náhodou vyšetřuje všechny její "akty spravedlnosti" a v osmimiliónovém New Yorku není problém najít vraha podle prstýnku ze zastavárny. Některé části filmu tak jsou k sobě sesazeny násilně, jako skládačka nad kterou došla trpělivost.
Co naopak snímek drží pohromadě jsou herecké výkony. Jodie Foster jako Erica je naprosto skvělá, a ačkoliv je proměna z vnímavé citlivé bytosti v umanutého vraha trochu zkratkovitá, její strhaná odtažitost a zoufalství nad ztrátou všeho čím kdy byla nenechá diváky vydechnout. Její herecký partner Terrence Howard jí dělá mnohem víc než zdatného sekundanta, a i když je jeho postava poněkud typizovaná (osamělý černošský detektiv s pochroumaným osobním životem), tvoří spolu ti dva hereckou dvojici, pro niž je jeden film rozhodně málo.
Jestli příště bude mít Neil Jordan větší štěstí na scénáristy těžko říct, na další přírůstek do filmografie Jodie Foster se ale můžeme těšit určitě.
Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), Warner Bros.
Mé druhé já (The Brave One) thriller, USA / Austrálie, 2007
Režie: Neil Jordan, scénář: Roderick Taylor, Bruce A. Taylor, Cynthia Mort, produkce: Joel Silver, Susan Downey, hudba: Dario Marianelli
Hrají: Jodie Foster, Terrence Howard, Naveen Andrews, Nicky Katt, Mary Steenburgen
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.