Mateřství, politika a magie vodního živlu

13. duben 2004

Přestože hru Top Girls napsala Caryl Churchillová v roce 1982 a Dilia ji vydala v překladu Františka Fröhlicha již brzy poté, netřeba příliš litovat, že její české premiéry jsme se dočkali až letos. Bez zažité zkušenosti, jak za kapitalismu funguje trh práce, by pro nás byl příběh ženy, která v zájmu profesní kariéry odložila své dítě, spíše odtažitým exemplem než dramatem, jež se dotýká živého, aktuálního problému.

I když autorka při jeho řešení nezapřela své silné levicové stanovisko, opačný pravicový postoj, jež zaujímá její hrdinka Marlena, nezkarikovala ani nezjednodušila. Navíc v prvním jednání - jakési platonské hostině, na kterou Marlena pozvala pět žen z různých epoch - ukázala rozpor mezi mateřskou rolí ženy a jejím postavením v maskulinně konstruovaných společnostech jako konflikt, jenž se v historii opakuje.

Režisér Jiří Pokorný, v jehož nastudování činohra Národního divadla Top Girls pod názvem Prvotřídní ženy uvádí, využil možností, jež mu autorčin text nabídl, a aniž otupil ostří jeho sociální intence, rozšířil smysl inscenace o mnohé další dimenze. U úvodního "symposia" spolu s kontrapunktem prolínajících se hlasů a typů žen - nejpozoruhodnější je průbojná a theologickou racionalitou jiskřící papežka Jana ve skvělém podání Taťjany Medvecké a jako vějíř ohebná, leccos tajemně skrývající i naznačující a přitom prostinká Japonka Nidžó Jaromíry Mílové - zvýraznil nadrealitu jejich setkání a magii příběhů, jež si vyprávějí. Kromě jiného například tím, že v zadní projekci nechal padat mohutný vodopád, kontrastně "ozvučený" meditativní, pomale plynoucí hudbou Petra Kofroně. V dalších jednáních, v jejichž řazení dala autorka před chronologií příběhu přednost postupnému ozřejmování jeho smyslu, a tedy opět tendenčnímu významu (text vrcholí politickou hádkou mezi "thatcherovskou" Marlenou a její levicově smýšlející sestrou Joyce, která vychovává Marleninu dceru jako své dítě), režisér otupuje ostří takové brechtovské explikativnosti především typovým obsazením a vedením figur.

Prvotřídní ženy - Věra Galatíková, Jaromíra Mílová  a  Petra Špalková

Petra Špalková snímá ze své Marleny rysy "thatcherovského monstra" (jak postavu nazvala jedna z anglických kritik), neboť její pragmatismus, racionalitu a tvrdost nespojuje s chladnou vypočítavostí, ale líčí ji jako projev životní síly a nezdolné vůle vymanit se z prostředí, do něhož se narodila. Ještě zřetelněji jsou proti typu "top girl" obsazeny Jana Preissová a Jaromíra Mílová coby zaměstnankyně personální agentury, kterou Marlena vede. (V prvním dějství byly právě ony představitelky "trpných" a "trpitelských" žen - Griseldy a Nidžó.) Skvělý výkon pak podává Kateřina Winterová v roli retardované Marleniny dcery Angie: ani náznakem nepodlehne pokušení pohrát si se sentimentem diváků a při charakterizaci této deprivované bytosti postrádající lásku podtrhuje její primitivní vzpurnost a nezkrotnou živočišnost.

Režisér tedy spolu s interpretkami (výborné jsou také Miluše Šplechtová a Věra Galatíková) změkčuje stranickost dramatu a v jeho tkáni nachází i další konflikty než jen politické a společenské - například konflikt mezi dvěma protikladnými (a při důsledném uplatňování stejně nebezpečnými) principy žití: vědomé utváření života pomocí ratia a vůle může vést k atrofii citu a ztrátě naší sounáležitosti s bližními. Podvolení se životním okolnostem a spoléhání se jen na intuici a cit nás může zanést na mělčinu. Ostatně v závěrečném obraze se opět v zadní projekci objevuje motiv vody: nikoli ale vodopádu, nýbrž vody nepohnuté, v níž jako v matečním živlu k sobě zvolna plynou Marlena a Angie.

Kateřina Winterová jako Angie

Některé kritiky přijaly novou inscenaci Národního divadla s rozpaky. Přesto se domnívám, že po dvou vynikajících inscenacích nové sezony - Lakomci a Coriolanovi - i tato třetí potvrzuje, že se činohra Národního divadla stává opět první scénou v naší zemi.

autor: Bronislav Pražan
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.