Máte, nebo nemáte rádi tanec? Jděte na deset různých představení, pak si udělejte názor, říká tanečnice Lucia Kašiarová

23. květen 2022

„Největším limitem jsme si my sami,“ míní tanečnice, choreografka a umělecké ředitelka Studia Alta Lucia Kašiarová. „Když budeme sami sobě lépe naslouchat a podle toho také jednat, bude lépe nám i lidem okolo.“ To je teze, kterou se řídí ve své autorské i organizační práci, přičemž klíčem k úspěchu je hledání a nalezení sounáležitosti. I o tom mluvila ve Vizitce s Markétou Kaňkovou.

Do vltavského studia Lucia Kašiarová doslova přiletěla, krátce před vysíláním Vizitky se totiž vrátila z estonského Talinu, kde jako vyslankyně Institutu umění sledovala několik dní to nejlepší z pobaltské nezávislé taneční scény. Domů si nepřivezla jen tematickou inspiraci, ale také nové kontakty, tolik zásadní pro zasazení české taneční scény do mezinárodního kontextu. Podle jejích slov u nás vznikají taneční inscenace, které srovnání s Evropou snesou zcela bez potíží, a důležitou roli v tom hraje Česká taneční platforma, která úspěšným tvůrcům umožňuje vycestovat a poznávat práci zahraničních souborů.

Studio Alta v Invalidovně

Právě Lucia Kašiarová, absolventka konzervatoře v Banské Bystrici, VŠMU v Bratislavě i HAMU v Praze, byla Českou taneční platformou oceněná dvakrát: v roce 2012 se stala Tanečnicí roku, letos ji porota složená z mezinárodních i českých odborníků ocenila za originální zpracování představení Mnohodinec. „Mnohodinec je protikladem slova individual, tedy jednotlivec,“ vysvětluje. „Je to filozofická teze, kterou se v osobním životě zabývám. Věřím, že když se lidé propojí nejen mezi sebou, ale i s prostředím okolo sebe, pak se stanou členy celku a nevzniká tolik konfliktů.“ V Mnohodinci sice vystupuje sama, představení ale připravovala v souladu s touto teorií v úzkém sepětí s týmem. To je ostatně podle ní současným trendem napříč soubory i zeměmi. Ačkoliv tancem zpracovávaných témat se objevuje nespočet, všechny tvůrce spojuje hledání sounáležitosti – kupříkladu hudební skladatel a světelný designér jsou s autorem inscenace na zkušebním sále od počátku a o celkovém vyznění diskutují všichni společně.

Alta se opět stěhuje, taneční zázemí zůstává

Mnohodinec vznikl v době, kdy Lucia Kašiarová řešila náročné osobní i pracovní momenty; Studio Alta, v jehož vedení se dnes angažuje už „jen“ coby umělecká ředitelka, se tehdy stěhovalo z Holešovic do prostor karlínské Invalidovny. Aktuálně se chystá další přesun prostor, zůstává ale zaměření Alty coby zázemí pro tanec, autorskou tvorbu a také pro pobyty tanečníků a tanečnic, choreografů a choreografek ze zahraničí. I to, aby se o Altě vědělo jako o místě s evropským přesahem, je pro Lucii Kašiarovou důležité.

Vanda Hybnerová a Lucia Kašiarová Angel-ky

Ve Vizitce mluvila také o svém napojení na Slovensko a Štúdio Tanca v Banské Bystrici, kde před lety začínala a které od února letošního roku vede, o výběru hudby do svých představení i o dnešní podobě současného tance. „Prošel samozřejmě vývojem, už to není jen estetická forma, má sociální, antropologické a filozofické přesahy. Myslím, že kvůli pestrosti nabídky člověk musí vidět aspoň deset různých představení, aby mohl zodpovědně říct, jestli má tanec rád nebo ne.“

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.