Martin Stropnický opět v politice - jako Tomáš Becket

24. únor 2004

Hry jednoho z nejobratnějších a nejhranějších francouzských autorů poloviny minulého století Jeana Anouilhe při čtení dodnes působí oslnivě. Pokud se ovšem objeví na jevišti, zdá se, jako by jejich duchaplná slovní ekvilibristika, která je stavebním kamenem dramatičnosti, léty poněkud vyčpěla. Tomáš Becket, který se v úpravě a režii Jana Nováka stal první premiérou Divadla Na Vinohradech v letošním roce, patří k Anouilhovým nejproslavenějším hrám.

Věhlas jí nepřineslo jen velké - byť velmi volně zpracované - téma osudového přátelství a následného mocenského boje dvou výrazných historických osobností raného středověku - anglického krále Jindřicha II. a Tomáše Becketa, zpočátku jeho přítele a kancléře, později arcibiskupa z Canterbury, kterého král nechá zabít. Přispěl k tomu jistě i slavný film, který podle Anouilhe v roce 1964 natočil režisér Peter Glenwille v titulní roli s výborným Richardem Burtonem.

Právě tato Anouilhova hra rozporuplností hlavních postav i otázkami, jež nastoluje, souzní s tím, co žijeme, a stojí za to najít k ní klíč. Navíc odpovídá tradici Vinohradského divadla i jeho hereckému potenciálu. Tomáše Becketa hraje Martin Stropnický od počátku jako vzdělaného, racionálně uvažujícího pragmatika, který ovládá svůj život, a je-li to život králova rádce a přítele, chce mu dostát za každou cenu. To je jediná čest, na níž trvá a kterou si jako příslušník po více než sto let porobeného národa může dovolit. Jeho vztah k Jindřichovi nepostrádá nadhled shovívavého učitele, jenž žáka třeba oklikami a za nesmírnou cenu dovede ke kýženému výsledku.

Jindřich Vladimíra Dlouhého je jeho pravým opakem: infantilní neurotik, s nímž zmítají city a opojení mocí. Becketovo přátelství zkouší s až zvrhlou dětskou krutostí a radostí z toho, co si může dovolit. Je ovšem i otevřenější, ale jeho otevřenost naráží na Becketův odstup. Ti dva jsou sice jako dvě strany jedné mince, přesto v inscenaci chybí přesvědčivá odpověď na otázku, co z nich vlastně činí přátele. Ta je nezbytným východiskem pro skutečné, nikoli jen předváděné vyvrcholení dramatu v druhé půli.

V ní se Stropnického Becket sice zprvu proti své vůli, ale s niternou zodpovědností ujme postu arcibiskupa. Získává tak nejen větší míru svobody, ale i možnost dát svému životu opravdovost a hlubší smysl. Jeho proměna je ovšem vnitřně tak plynulá, že umenšuje dramatičnost inscenace, jíž chybí nápaditěji a pevněji prokomponovaný rámec pro střet obou protagonistů. Z dalších výkonů vystupuje do popředí především Jan Šťastný jako francouzský král Ludvík, jenž se s elegantním nadhledem baví zákruty mocenské politiky. Simona Postlerová v několika minutách obdaří Becketovu milenku Gvendolinu pevnými obrysy milující a hrdé ženy. Velmi účinně roli mladého mnicha, který chce nejprve Becketa jako zrádce národa zabít a později se stává jeho důvěrníkem, vystavěl Martin Davídek. Vklady jednotlivých herců však samy strhující inscenaci nevytvoří.

autor: Vítězslava Šrámková
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.