Martin Jemelka, historik sociálních dějin, hudební publicista a kritik

11. prosinec 2015

Martin Jemelka, který se dlouhodobě zabývá sociálními, hospodářskými, urbánními a náboženskými dějinami 19. a 20. století a dějinami koncernu Baťa, svými znalostmi z oblasti klasické hudby doslova vyráží dech.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Zvlášť, když je řeč o Nikolausi Harnoncourtovi nebo dílu Antonína Dvořáka či o právě vydaných kompaktních discích klasické hudby. Za svými „oblíbenci“, ať už skladateli, pěvci, orchestry či dirigenty, jezdí téměř po celé Evropě. Martin Jemelka přišel do Telefonotéky z Vídně, kde je od letošního podzimu stipendistou na Institutu pro východoevropské dějiny Fakulty historických a kulturních věd Univerzity Vídeň.

Letos šestatřicetiletý Martin Jemelka je profesí historik. Od roku 2006 působí jako odborný asistent katedry společenských věd Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava, na níž přednáší světové a národní dějiny a dějiny vědy a techniky. Současně působí na Filozofické fakultě v Ostravě. Jako vědecký pracovník pobýval na univerzitě v Jeně, momentálně působí ve Vídni.

Veřejnosti je znám jako autor četných knih o havířských koloniích nebo spoluautor knihy Tovární města Baťova koncernu: evropská kapitola globální expanze. Výborné ohlasy mají ale i jeho hudební pořady ve vltavském vysílání, stejně tak kritiky a muzikologické příspěvky v časopisu Harmonie, Czech Music či na portále Opera plus. Za svým „koníčkem“, tedy za koncerty a operou, jezdí Martin Jemelka hlavně do Německa, Rakouska a Švýcarska.

V roce 2014 připravil jako dramaturg v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě Dvořákovský písňový maraton, první souborné provedení jednohlasé písňové tvorby Antonína Dvořáka. Několikahodinový pořad v jeho režii vysílal přímým přenosem Český rozhlas Vltava. Ze své domácí pokladnice vybral do páteční Telefonotéky deset skladeb a prozradil, proč ve svých hudebních pořadech nejčastěji skloňuje jméno dirigenta Nikolause Harnoncourta.