Martin Františák: Průtrž. Příběh dvou bratří v těžkých časech lehkých topných olejů
Původní rozhlasová hra Průtrž se svým dějem vrací do těžkých časů lehkých topných olejů v 90. letech minulého století. Mladší ze dvou bratří, hlavních hrdinů hry, se kolem nejasných obchodů pohybuje už dlouho. Starší, původním povoláním voják, právě přišel o špatně placenou práci a i jeho osobní život je v troskách. A v tu chvíli mu bratr nabízí pomoc v podobě nové práce. Rozjíždí se koloběh, ze kterého se dá jen těžko vystoupit.
Poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
V krátkém rozhovoru k premiéře rozhlasové hry Průtrž v roce 2014 Martin Františák mimo jiné o pozadí příběhu řekl:
„Devadesátá léta nastavila pravidla, do kterých dodnes nevidíme. V té době se spousta věcí okolo LTO děla téměř na dotek. Vsetín vyhrával jeden hokejový titul za druhým, chlápci nosili do hospody pistole, někomu zplesnivěly v garáži prachy, jiného, co bydlel za kopcem, oddělali, jiní zmizeli… Tehdy to u nás vypadalo jako u Alibaby a čtyřiceti loupežníků…
Po letech jsem se dozvěděl o knize Jany Lorencové Krvavé oleje a došlo mi, kdo bydlel tam za kopcem a s kým tehdy chodila ta holka, co jsem s ní nebezpečně tancoval, a čí je ta veliká fabrika na kraji města. Pochopitelně z toho šla hrůza a bezmoc. Zjištění, že ta jejich pravidla většina lidí přijala jako nutnost pro přežívání, byla horší než historky o uřezaných končetinách. A tak jsem napsal takový výkřik.
Když jsem ho psal a mluvil o tom, tak každý zmlknul a tiše pokyvoval hlavou. Byl cítit strach. A je cítit dodnes. Příběhy nenažraných olejářů nejsou na pranýři, ale jsou reklamou pochmurného úsměvu nově vzniklých elit.“
Čtěte také
Autor, Martin Františák (1974), pochází z Valašského Meziříčí a do rodného kraje umísťuje děj většiny svých her. Vystudoval divadelní fakultu JAMU v Brně. V letech 2005–2007 byl uměleckým šéfem v brněnském Divadle Polárka, od roku 2007 působil sedm let jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče a v letech 2013–2018 byl šéfem činohry Národního divadla v Brně. V lednu 2019 nastoupil jako umělecký šéf do Švandova divadla na Smíchově, kde působí dodnes.
Je autorem divadelních her Doma, Nevěsta, Karla, Trnky a hvězdy (sága rodu Jelínků), Srpnové světlo. Na svém kontě má také několik autorských dramatizací např. Jarmila Glazarová: Vlčí jáma, Advent, Jan Balabán: Možná, že odcházíme.
Pro rozhlas napsal Martin Františák hry – Tvůj děda, Dva chlapi za město, Průtrž, Nejasné nebe, Druhé klíče. A také natočil dvě vlastní dramatizace původně románových děl Konec starých časů Vladislava Vančury a Advent Jarmily Glazarové.
Související
-
Rudiš, Cave, Kaiser, Vrchlický nebo Kronerová. I nový rok bude na Vltavě plný zásadních jmen
Dvojkový rok se převalil a v záhlaví kalendářů se objevuje letopočet 2023. Snad se letos ledasco změní, jedna pozitivní jistota však zůstane – vysílání Vltavy.
-
Kdo je Jaroslav Hašek sto let po smrti Jaroslava Haška? Vltava připomene světového literáta
Životní cesta Jaroslava Haška se uzavřela před sto lety. Jeho osobnost i dílo se bude prolínat prvním lednovým týdnem.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Anglický humor, který léčí! A nestárne...
Vladimír Kroc, moderátor


Doktor v domě
Populární humoristická kniha ze života mediků, lékařů a jejich pacientů. Čte Aleš Procházka, režie Vlado Rusko.