Martin Františák: Průtrž

6. leden 2015

Příběh dvou bratří v původní rozhlasové hře, která se svým dějem vrací do těžkých časů lehkých topných olejů v devadesátých letech minulého století. Vítězný text ze soutěže k 90. výročí Českého rozhlasu.

Poslouchejte na Vltavě 6. ledna 2015 ve 21:30. Po odvysílání se hra objeví také na stránce Hry a literatura. Zůstane tam až do pondělí 12. ledna 2015.


Mladší ze dvou bratří, hlavních hrdinů hry, se kolem nejasných obchodů pohybuje už dlouho. Starší, původním povoláním voják, právě přišel o špatně placenou práci a i jeho osobní život je v troskách. A v tu chvíli mu bratr nabízí pomoc v podobě nové práce. Rozjíždí se koloběh, ze kterého se dá jen těžko vystoupit.

Martin Františák pochází z Valašského Meziříčí a do rodného kraje umísťuje děj většiny svých her. Vystudoval divadelní fakultu JAMU v Brně. K dnešnímu dni má na svém kontě přes padesát režií v českých a moravských divadlech. V letech 2005-2007 byl uměleckým šéfem v brněnském Divadle Polárka, od roku 2007 působil sedm let jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče a od příští sezóny by se měl stát šéfem činohry Národního divadla v Brně.

Martin Františák je také vůdčí uměleckou osobností divadelního souboru Jana Honsy v Karolince. V produkci ČT Martin Františák režíroval cyklus Česko jedna báseň. Je autorem divadelních her Doma, Nevěsta a Karla. Posledně jmenovanou, stejně jako hru Doma uvedlo Pražské Národní divadlo.

Pro rozhlas napsal Martin Františák tři hry – Tvůj děda, Dva chlapi za město a Průtrž. Při příležitosti premiéry poslední z nich jsme autora poprosili o odpověď na dvě otázky:

Hra vychází z autentického materiálu. Tím, že jste si vybral takovou látku, trochu vybočujete z řady svých předchozích her. Byl to tak silný impuls? Devadesátá léta nastavila pravidla, do kterých dodnes nevidíme. V té době se spousta věcí okolo LTO děla téměř na dotek. Vsetín vyhrával jeden hokejový titul za druhým, chlápci nosili do hospody pistole, někomu zplesnivěly v garáži prachy, jiného, co bydlel za kopcem, oddělali, jiní zmizeli… Tehdy to u nás vypadalo jako u Alibaby a čtyřiceti loupežníků…

Po letech jsem se dozvěděl o knize Jany Lorencové Krvavé oleje a došlo mi, kdo bydlel tam za kopcem a s kým tehdy chodila ta holka, co jsem s ní nebezpečně tancoval, a čí je ta veliká fabrika na kraji města. Pochopitelně z toho šla hrůza a bezmoc. Zjištění, že ta jejich pravidla většina lidí přijala jako nutnost pro přežívání, bylo horší než historky o uřezaných končetinách. A tak jsem napsal takový výkřik.

Když jsem ho psal a mluvil o tom, tak každý zmlknul a tiše pokyvoval hlavou. Byl cítit strach. A je cítit dodnes. Příběhy nenažraných olejářů nejsou na pranýři, ale jsou reklamou pochmurného úsměvu nově vzniklých elit.

Průtrž bude vaší třetí hrou realizovanou v rozhlase. V čem je pro vás největší rozdíl v psaní pro rozhlas a pro divadlo? Pro rozhlas se pokouším psát. Hraji si se slovy, dělám lotroviny u stolu, představuji si, jak to bude zníííít… Je to více hra. A taky si myslím, že jsem v tom amatér. U divadla je to jinak. Dodnes jsem napsal tři hry. Doma, Nevěstu a Karlu.

V Průtrži jsem našel tři, čtyři postavy. Matku, Kněze, Syna a dítě. Postavy, které znám, myslím, důvěrně. A s nimi začínám psát hru z krajiny. S postavami si užívám v dobrém i ve zlém. Mluvím o nich s kamarády, obyčejnými lidmi, otravuji manželku a sleduji svět okolo i ten v sobě.

Rádio je jiné. Tolik nebolí. A taky rádio je hlas, a tak jsem chtěl o těch věcech, které se tam tenkrát u nás na severu děly, promluvit. Ani více, ani méně.


Osoby a obsazení: matka - Jana Švecová (Johanna Tesařová), Jiří - její syn (Martin Stránský), Mirka - jeho manželka (Vanda Hybnerová), Marek - její druhý syn (Martin Hofmann), Markéta - jeho snoubenka (Zuzana Ščerbová), JUDr. Posel - obchodník (Martin Zahálka), JUDr. Kuták - obchodník (Ladislav Frej), Stronský - kněz (Jaroslav Satoranský), Valentová ze vsi (Andrea Černá), Valenta ze vsi (Petr Halíček), Koňařík z vily (Michal Novotný), Jarda z herny (Martin Velíšek), Malina - muzikant (Jiří Hána), Lacina - muzikant (Tomáš Vacek) a hlas z rádia (Stanislava Dufková)

Autor: Martin Františák Dramaturgie: Renata Venclová a Martin VelíšekHudba: Jakub Kudláč Režie: Natálie Deáková

Natočeno v roce 2014.

autor: Tvůrčí skupina literárně-dramatické tvorby
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...