Martin Františák: Mlčení. Příběh chátrajícího statku, který ovládá nejstarší člen rodu
Na břehu jezera stojí starý statek. Je tak trochu stranou od civilizace. Jen zpoza kopce se na něj tlačí se svými nároky lom. Hospodářství ovládá nejstarší člen rodu. A to natolik pevnou rukou, že dvě z jeho tří dětí sem zavítají jen občas. Premiéru poslouchejte online po dobu osmi týdnů po odvysílání.
Největší naděje vkládá pán domu do svého vnuka Adama. Ten přijal bezezbytku dědův životní styl, jeho tradiční hodnoty. Otec Adama chystá svou druhou svatbu. Rodina se po dlouhé době opět sejde. Ukáže se, že o některých věcech nejde mlčet donekonečna.
Nejsilnějším impulsem této hry je přehlížení narůstající izolace českého a moravského venkova, vedle oficiálního městského života. Pokusil jsem se ukázat jakýsi druhý svět. Ten ‚pod‘ zpravodajstvím a oficiálními projevy. Ten, který reaguje na lži a společenské instrukce každého dne. Není to ale hra politická. Je to jeden z pravděpodobných modelů. Reakce. Stranou tanečního sálu vytouženého blahobytu měst jsem se tak pokusil dát vzniknout rodinnému venkovskému sídlu, které stále více utváří vlastní pravidla… V tom mlčení je ukrytá letitá agrese z přehlížení lidských osudů uprostřed živlu a krajiny. Nic se tak neztrácí a hra směřuje ke vzniku něčeho nelítostného a krystalicky krutého.
Martin Františák
I děj své nejnovější hry umístil dramatik a režisér Martin Františák do venkovské krajiny. Jako dramatik debutoval hrou Doma napsanou pro amatérský Divadelní soubor Jana Honsy v Karolince. Hru pak na velké scéně uvedlo pražské Národní divadlo, stejně jako později jeho druhou hru Karla.
Četby, rozhlasové hry a pohádky – nově prodlužujeme dobu poslechu na dvojnásobek. Poslouchejte, co vás baví. Nabízíme dva měsíce na poslech i širší nabídku k výběru.
V rozhlase debutoval textem Tvůj děda, následovaly hry Dva chlapi za město, Průtrž (ta zvítězila v soutěži k 80. výročí založení Českého rozhlasu), Nejasné nebe a Druhé klíče. Je autorem rozhlasové úpravy a režisérem inscenace hry Jana Balabána a Petra Motýla Bezruč?!. Pro své rozhlasové inscenace také adaptoval Advent Jarmily Glazarové a Konec starých časů Vladislava Vančury.
O svém posledním natáčení Martin Františák napsal: „Jsem rád, když můžu textem vyzvat herce k hledání prostoru pod situací – vytvářet a hledat tak krajinu ticha, napětí. Takovou emoční stopu. A právě práce ve studiu mi takovéto hledání umožňuje – to, co je u divadla popisem, může z přijímače k posluchačům zaznívat až fyzicky. Jsem velice rád, že si v hledání ‚zvukového života‘ rozumíme s Ivanem Acherem. Je to často on, kdo text posouvá až tam, kde by mě to ani nenapadlo, ale vedle toho má přesný cit na podstatu okamžiku.“
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
George Farquhar: Galantní lest. Hvězdně obsazená komedie o dvou zchudlých londýnských kavalírech
-
Martin Františák: Mlčení. Příběh chátrajícího statku, který ovládá nejstarší člen rodu
-
Povídky Stefana Benniho, Marca Lodoliho, Itala Calvina a dalších italských spisovatelů
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.