Martin Cikánek: České kulturní politice chybí odvaha

6. únor 2018
Martin Cikánek

„Kulturní manažer v sobě spojuje producenta, znalce kulturní politiky, rozpočtáře, dramaturga a marketéra,“ říká Martin Cikánek, muž, který do českých kin přivedl přenosy z Metropolitní opery, ale i velké světové výstavy či politický kabaret „Ovčáček čtveráček“.

Manažer ale nesmí řídit svůj podnik od počítače, nesmí mu chybět dotek s živými lidmi.

Když jsem pracoval jako manažer Pražské komorní filharmonie, byl jsem stále s orchestrem, ale byl jsem v intenzivním kontaktu i se světovými dirigenty. Jsou to velmi zajímavé osobnosti.

Ani teď Martin Cikánek neřídí věci přes počítač a setkává se dál s tvůrci pořadů, které přenáší do kin.

I u přenosu kabaretu Ovčáček čtveráček jsme potřebovali být v divadle ve Zlíně a mluvit s režisérem Petrem Michálkem. Byla to velmi osvěžující zkušenost.

I proto Cikánek odmítá námitku, že se ve svých přenosech soustřeďuje na vysoký kulturní standard, který mu vždycky přinese snadný zisk, zatímco okrajovější díla, která potřebují veřejnou podporu, jako manažer vynechává.

Jsme soukromá firma, musíme se živit a vydělávat, ale třeba sázka na Ovčáčka čtveráčka byla dost velkým rizikem. I když to představení v kinech nakonec vidělo sedmnáct a půl tisíce diváků.

České kultuře, zejména české kulterní politice, podle Cikánka nejvíce chybí odvaha k radikální změně. Pozvolna se věcí zlepšují, ale v podstatě se udržuje status quo.

Máme rozvinutou síť divadel a symfonických orchestrů, nejsme tedy v žádné krizi, ale kulturní politika je tu pořád velmi omezená, chybí strategické plánování, ale hlavně – odvaha! Odvaha k tomu něco podstatného změnit.