Marshall uvádí Gershwina a Bernsteina. Geniálně prolnutá afroamerická hudba s evropskou operou

10. červen 2025

Všestranný britský hudebník Wayne Marshall je mezinárodně uznávaný jak za dirigentským pultem, tak u kláves klavíru či varhan. Pražské publikum si ho určitě pamatuje ze skvělého koncertního provedení Gershwinovy opery Porgy a Bess v jedné ze sezon rozhlasových symfoniků. Nyní se vrací s Bernsteinovou starozákonní symfonií z roku 1944 a s další hudbou George Gershwina. Přímý přenos jsme vysílali 10. června.

Ten byl prvním, kdo dokázal opravdu geniálně prolnout afroamerickou hudbu s evropskou operou – vlastně přesně podle předpovědi Antonína Dvořáka, který během svého pedagogického působení v New Yorku v roce 1892, pouhé čtvrtstoletí po zrušení otroctví v USA, prohlásil, že základem původní americké skladatelské školy, má-li vzniknout, by se měly stát především černošské melodie a písně.

PROGRAM

George Gershwin: Druhá rapsodie pro orchestr a klavír
George Gershwin: Američan v Paříži
Leonard Bernstein: Symfonie č. 1 „Jeremiáš“

Wayne Marshall dirigent, klavír
Hadar Halevy mezzosoprán

Přímý přenos z pražského Obecního domu moderuje Jitka Novotná.

Gershwin v osmnácti vydal svůj první šlágr a o tři roky později mu už na Broadwayi hráli první celovečerní komedii. V roce 1924 pak do koncertního dění prorazil naplno Rapsodií v modrém, která nečekaným způsobem otevřela možnosti nového kombinování dvou světů – prvků jazzové a klasické hudby. Nové intonace a rytmy černošského jazzu chtěl Gershwin spojovat se světem vážné hudby opakovaně.

Skladby jako Klavírní koncert, Druhá rapsodie a Kubánská předehra se mu povedly, ale úspěch Rhapsody in blue přece jen už nepřekonaly. Nepodařilo se to ani jazzem ovlivněné symfonické básni Američan v Paříži, využívající orchestr s celestou, saxofony a automobilovými klaksony.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat