Mářina kuchařka. Hudebně-kulinářské listování zápisky Marie Stejskalové, hospodyně v rodině Leoše Janáčka

12. duben 2022

Máří byla vnímána jako nepostradatelná členka rodiny. S hlubokým porozuměním prožívala všechny zákruty manželského soužití pana Leoše a milostpaní Zdenky, ale všímala si rovněž skladatelovy umělecké práce. V pořadu použity citace z knihy Mářina kuchařka vydané TIC Brno.

„Náš pán si potrpěl na dobré jídlo, nesvačil, ale v poledne a večer jídal hodně a s chutí. Uměl kuchyni pochválit, i najít na ní chybu,“ vzpomínala Marie Stejskalová (1873 – 1968), rodačka z Jamného na Vysočině. Když jí bylo jednadvacet, nastoupila coby hospodyně do rodiny Janáčkových, a vydržela u nich dlouhých 44 let. Její vzpomínky známe již z knihy „U Janáčků“, ale v Moravském zemském muzeu se ještě dochovaly dva sešity plné receptů a zápisků. Jejich autorkou je rovněž Marie Stejskalová.

Připravila: Věra Lejsková
Úryvky čtou: Hana Lančíková, Ivana Plíhalová a Otakar Brousek ml.
Mistr zvuku: Tomáš Přidal. Hudební spolupráce Antonín Schindler
Slovem provází a režii má: Michal Bureš
Natočeno v olomouckém studiu Českého rozhlasu v roce 2022.

Pro svou pracovitost, spolehlivost a empatii byla Máří vnímána jako nepostradatelná členka rodiny. S hlubokým porozuměním prožívala všechny zákruty manželského soužití pana Leoše a milostpaní Zdenky, ale všímala si rovněž skladatelovy umělecké práce: kde vyučoval, kdy a co komponoval, kdy byl u Janáčků Max Brod, kdy Jan Kubelík, Jan Kunc, jaké byly kontakty s Marií Jeritzou. A jelikož lidská paměť nemusí být vždy úplně spolehlivá, všechny své dojmy si pečlivě zapisovala.

Čtěte také

Velmi osobitým způsobem se tak dovídáme okolnosti vzniku té které opery či symfonické skladby (komorní tvorba Máří neoslovovala), jaké byly reakce publika, co na to milostpaní a tak. Vše je, jak život to život přinášel, prokládáno rozličnými recepty na moučníky, cukroví, omáčky, masti či politutu ku zvelebení podlahy.

Máří píše: „V pondělí 5. ledna 1920 začal pán skládat novou operu Bouře od ruského spisovatele /míněna Káťa Kabanová/, 4. února byl u nás doktor Brod, z Prahy přišly dva telegramy od doktora Kolíska, že konzervatoř bude zestátněna, 8. března pán zase do Prahy na zkoušku Pana Broučka. 23. března bylo v Brně matiné, poprvé se hrála Balada blanická, ale špatně hráli, pán utekl z divadla, poslali mu věnec.“

Čtěte také

Péčí manželů Zahrádkových dostaly vloni tyto zápisky svou knižní podobu. Mářina kuchařka – tak se kniha jmenuje – se stala inspirací hudebně-kulinářské Akademie. Společně ji připravili režisér Michal Bureš a Věra Lejsková, klavíristka a emeritní prezidentka Mezinárodní Schubertovy soutěže pro klavírní dua v Jeseníku. Máří ztvárnila herečka Hana Lančíková, Zdenu Janáčkovou hraje Ivana Plíhalová a pánovy repliky pronáší Otakar Brousek ml. Technicky spolupracuje mistr zvuku Tomáš Přidal. Zní Janáčkova hudba z fonotéky Českého rozhlasu Olomouc, kde pořad vznikl.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová