Mam'zelle Nitouche

25. červen 2004

Motiv dvojího života hlavního hrdiny a nesnází z toho plynoucích je v komediálním žánru starý jako lidstvo samo. Málokdo z něj však dokázal vytěžit tolik jako libretista Henri Meilhac. Mam'zelle Nitouche je Meilhacovým a Hervého holdem žánru, jemuž zasvětili svůj život, a je i jakousi vzpomínkou na Hervého mládí, kdy jako vážený Florimond Ronger, klášterní organista, komponoval balety, kantáty a mše a po nocích psal nenáročné komediální kousky pro divadlo Folies Nouvelles.

V divadle ABC pod vedením Jany Kališové po více než 100 letech od svého prvního uvedení znovu rozzářila Mam'zelle Nitouche jeviště lehkým humorem, zpěvem i propracovanými choreografickými vsuvkami.

Z představení Mam'zelle Nitouche

Célestin ctihodný organista a učitel zpěvu v dívčím klášteře se pod klášterním šatem s kolárkem chvěje vzrušením. Ve městě v divadle se chystá premiéra jeho lechtivé operetky, jak jinak než pod pseudonymem, napsané po nocích. Krásná Denisa de Flavigni, navenek cudná chovanka klášterní školy a Célestinova žačka se chvěje obavami, má sice na přání rodičů opustit nudný klášterní život, ale jen proto, aby si vzala muže, jehož v životě nespatřila. Oba dva nakonec spojí dohromady právě již zmíněná operetka.

Po stránce hereckých výkonů je Mam'zelle Nitouche velmi vyváženým představením, všichni na jevišti působí dojmem, že je hraní skutečně baví. Každá i vedlejší postava, má vymyšlen nějaký osobitý rys, který oživuje celek, aniž by působil rušivě.

Jaromír Meduna ztvárnil ctnostného Célestina s vystupováním hodného strýčka, jako Flórimond se mění v bouřliváckého světáka. Obojí je ovšem jen pózou, tající jako led v konfrontaci s mladistvým elánem Denisy de Flavigni. Lucie Pernetová si zahrála krásnou Dénisu de Flavigny, ctnostnou klášterní schovanku i rozpustilou dívku, která si již dobře uvědomuje své ženské zbraně a neváhá jich použít, s opravdovým zápalem a nadšením. Jan Szymik vdechnul život lehce topornému, řízně vojáckému majorovi, jenž ve službě velí a v soukromí si velet nechá. Jeho herecká etuda s pilulkou pro uklidnění vás rozhodně pobaví. Za zmínku rozhodně stojí i epizodní postava Loriota, vojenské děvečky pro všechno, lehce se poflakující po kasárnách a reprezentující krédo dnešních branců: "Dělat tak, aby to vypadalo, že se dělá a hlavně se nepředřít." O taneční čísla se starají Packovi boys a Vašákové girls. Zváště prvně jmenovaní se v rolích kadetů a pomocníků v divadle mohou snahou doslova přerazit.

Režie odvedla skvělou práci. Představení má od začátku do konce spád a udrží napětí i zájem publika. Scéna i kostýmy jsou tradiční pěkně propracované. Choreografie tanečních čísel se Martinu Packovi skutečně povedla, představení skvěle oživuje, je jednoduchá a nápaditá. Pěvecké výkony jsou na činohru slušné.

Mam'zelle Nitouche v ABC stojí za to zhlédnout, je to lehká svěží operetka, která je schopná pobavit snad všechny věkové skupiny diváků od dětí až po důchodce.

autor: Jakub Leníček
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.