Malířský styl jednadevadesátiletého umělce ovlivnil Fidel Castro
Malíř Dimitrij Kadrnožka oslavil minulý týden své 91. narozeniny. A návštěvníky výstavy, kterou minulý čtvrtek otevřela k umělcovu jubileu Galerie Millennium na Malé Straně v Praze, překvapil novými obrazy a kresbami vytvořenými převážně z posledních patnácti letech. Výstava bude otevřena do konce listopadu.
Dimitrij Kadrnožka se narodil v roce 1923 v Kroměříži. Po válce studoval na pražské Uměleckoprůmyslové škole a počátkem padesátých let scénografii na Akademii múzických umění. V letech 1967 až 1975 působil jako pedagog na Escuela Superior National del Arte v Havaně, kde jeho, do té doby převážně krajinářská, tvorba dospěla na hranici znaku, exprese a abstrakce.
Za barevností bylo nutno vycestovatUmělecký výraz Dimitrije Kadrnožky se změnil na přelomu 60. a 70. let minulého století, po jeho pobytu na Kubě. Někdejší krajinář jako by „změnil paletu“. Říká k tomu: „Mě už při studiu uchvacoval svou barevností Jan Bauch, který mi radil, že za barevností musím vycestovat někam mimo tehdejší Československo. Kuba, kam jsem přijel v roce 1966, to byla pro mne Amerika. Ale setkal jsem se při jedné recepci s Castrem, který mi řekl: ´Dělej co chceš, maluj jak chceš, ale odlož ten váš realismus, toho máme dost od Američanů.´“
Realista na samém okraji abstrakcePobyt na Kubě ovlivnil Dimitrije Kadrnožku masivně, dospěl až na hranici abstrakce. Přesto o svém pojetí říká: „Já jsem realista – někam přijdu a zapůsobí na mne první pocity, třeba vůně – a v tomto smyslu pracuji, takže co neznám, to nenamaluji.“