Ludvík Kundera: Večer všech dnů. Experimentální hra volně inspirovaná nezdařeným atentátem na Hitlera
Hra Večer všech dnů básníka a dramatika Ludvíka Kundery byla natočena v roce 1966 a dokládá, jak bylo autorům z brněnského okruhu vlastní úsilí o hledání nových forem rozhlasového dramatu. Náročně komponovaný příběh, který velmi volně vychází ze skutečné události – pokusu o atentát na Adolfa Hitlera v červenci roku 1944, působí vskutku nadčasově. Poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Každý den stráví hlavní hrdina rozhlasové hry Večer všech dnů víc než hodinu dojížděním do zaměstnání. Únavnou cestu plnou útržků banálních hovorů spolucestujících si krátí sněním. Ve svých představách tak prožívá, jak sám říká, závratná dobrodružství. Například jako bojovník prchající z občanské války ve Španělsku nebo jako hrabě Stauffenberg, který s bombou v kufříku jede do Hitlerova hlavního stanu, aby na něj spáchal atentát.
Něco dramatického pro rozhlas
„Rozhlasového autora ze mne udělal dobrý Karel Tachovský, iniciátor takzvané brněnské školy. Někdy kolem roku 1962 či 1963 mě tu a tam tichým hlasem nabádal, abych zkusil napsat ‚něco dramatického pro rozhlas‘. Vymlouval jsem mu to. Měl jsem tehdy za sebou první divadelnické úspěchy i prohry a zdálo se mi, že jsem už trochu pronikl do divadelní poetiky, neřku-li estetiky. Mám vnikat do další, zhola neznámé oblasti? Ale Tachovský naléhal, probudil mou zvědavost, jestli to dokážu, navíc se urodilo to nejdůležitější: nápad,“ vzpomínal v roce 2000 v rozhovoru pro Týdeník Rozhlas překladatel, básník a dramatik Ludvík Kundera na svoje autorské rozhlasové začátky.
Úředník: Tak ještě jednou naposled. Proč žádáte u nás o tranzit tak pozdě?
Já: Kde jsem měl zažádat dřív? U koho? Jak? Vždyť jsem byl mimo svět. Honili nás. Nastal večer všech dnů.
Úředník: Příliš vzletné výrazivo na nás. Večer všech dnů. To mě nedojímá, to je básnický obraz.
Ty: Ale je to také skutečnost, docela přesný obraz skutečnosti. Večer všech dnů.
Citát ze hry
Původních her nakonec napsal celkem devět, Večer všech dnů byla v pořadí druhá. Po formální stránce představoval Kunderův scénář náročnou výzvu, režisérka Olga Zezulová, která hru v roce 1966 natočila, si s ní poradila na výbornou. Pro každou dějovou linku našla jednoduché, ale zřetelné zvukové uchopení, aby navodila v posluchačích pocit autentické cesty autobusem a hovorů cestujících, neváhala natáčet s neherci ve skutečně jedoucím dopravním prostředku.
Inscenace dokládá vysokou úroveň dramatické produkce brněnského rozhlasového studia v šedesátých letech minulého století. Skvělé herecké výkony v ní podávají i brněnští herci Jiří Tomek, Dagmar Pistorová, Otakar Dadák, Libuše Vaněčková.
Související
-
Životaběh Ludvíka Kundery, spisovatele a nepřehlédnutelné postavy české kulturní scény
Poslechněte si osudy básníka, prozaika, dramatika, překladatele, editora a výtvarníka, který se narodil právě před 100 lety (*22. března 1920).
-
Nejposlouchanější hry a četby na Vltavě
Nenechte si ujít exkluzivní hry a četby s prodlouženou dobou poslechu.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.