Luciano Pavarotti v Covent Garden
V lednu vstoupil do proslulé londýnské Covent Garden neméně proslulý italský tenorista Luciano Pavarotti. Ve čtyřech vystoupeních mohli diváci obdivovat jeho hlas v opeře "Tosca".
Plánovaný přílet velkého pěvce u mnohých Londýňanů vyvolával posměšný smích. "Tlustý Lucy", jak tohoto umělce přezdívají, představuje opravdu snadný cíl - nelze na něj zamířit a netrefit se. Za jeho majestátním zjevem se však skrývá víc než jen obrovská chuť k jídlu. Všichni víme o žalobě, která Pavarottiho viní z daňových úniků ve výši 16 milionů liber. Všichni jsme také viděli fotografie zachycující Maestra na dovolené v Karibiku se svou mladičkou sekretářkou. Slyšeli jsme také o jeho rozvodu, který jej má údajně přijít na celých 70 milionů liber. Ale kolik z nás má vůbec představu o letech práce s hlasem a zkušenostech z koncertních síní, které z tohoto pěvce učinily dokonalého umělce?
Již čtyři desítky let Pavarotti ztvárňuje velké tenorové role italských oper 19. století. Jeho Pucciniho, Verdiho a Donizettiho árie jsou nezapomenutelné nejen kvůli jeho velkému, jasnému hlasu, ale také pro svou hudebnost a jakousi ušlechtilost. Možná máte v paměti Pavarottiho vystoupení s Deep Purple nebo nepříliš vydařený duet s Barry Whitem. Poslechněte si však nahrávku z roku 1972, v níž slavný tenor zpívá hlavní roli Rudolfa v Pucciniho opeře "La Boheme". Přetočte pásek na úvodní árii "Che gelida manina". Srdečná vřelost Pavarottiho prvotřídního horního "C" řadí nahrávku mezi pět nejlepších v historii. Mistr věnuje pozornost každému detailu, skvěle frázuje a má dokonalou dikci. Jeho emocionální podání představuje jednoduše zážitek.
Kromě perfektního pěveckého přednesu je na Pavarottim pozoruhodná také jeho dlouhá a ne zrovna přímá cesta, která jej dovedla až na jeviště předních koncertních sálů. Operu miloval už jako chlapec, zpěv však začal vážně studovat až v devatenácti letech. Předtím pracoval v pojišťovací společnosti a uvažoval dokonce o kariéře fotbalisty. Průlom nastal v roce 1963, kdy právě v Covent Garden zaskočil v roli Giuseppe di Stefano - jak jinak než v Pucciniho Bohémě. V následujících letech spolupracoval s takovými velikány operního světa, jako byli Karajan, Solti nebo Abbado. Samozřejmě dnes už Pavarotti není tím, čím býval před třiceti lety. Přesto je ale stále schopen věcí, o nichž si jiní mohou nechat jen zdát.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Sestru se mi nikdy nepodařilo dočíst. Citlivého člověka jsem poslechla až do konce.
Iva Jonášová, ředitelka Vývoje a výroby


Citlivý člověk
Nový román českého básníka, prozaika, překladatele a publicisty, ve kterém se prolínají groteskní a tragické prvky a který vypráví příběh ze žhavé současnosti. Jáchym Topol získal za tento titul Státní cenu za literaturu.