Louis Armstrong živě v Praze, záznam koncertu od něhož uplynulo 60 let

13. březen 2025

Ve čtvrtečním pořadu Koncert jazz uslyšíte takřka kompletní záznam vystoupení Louise Armstronga v Lucerně z 18. března 1965, podstatně rozšiřující jeho pražské LP. Od vystoupení letos uběhlo 60 let.

Louis Armstrong živě v Praze 1965.
Vysíláme 13. března 2025, 21:00
Český rozhlas Vltava

Výběr z koncertu na LP Louis Armstrong Lucerna 1965:

Louis Armstrong se narodil v New Orleans okolo roku 1900, ale ve skutečnosti datum svého narození se nikdy nedozvěděl. Nejdříve vyrůstal bez rodičů, později se přestěhoval za matkou a mladší sestrou do čtvrti nevěstinců a prostitutek. V deseti letech už kompletně vedl domácnost, protože jeho matka často nebývala doma a ve dvanácti putoval do polepšovny za silvestrovskou střelbu z pistole do vzduchu. Polepšovna ho ovšem nezkazila, naopak mu otevřela cestu k hudbě. Umělecký talent pak prosazoval postupně a hudební angažmá nejdříve prokládal rozvážením uhlí.

JAZZOVÉ POŘADY NA VLTAVĚ

11:00 JAZZOVÉ DOPOLEDNE (všední dny a sobota)
18:00 JAZZOVÝ PODVEČER (každý den)
21:00 KONCERT JAZZ (čtvrtky)
23:30 JAZZOVÝ PODVEČER (repríza toho dne)

Vltava na Facebooku a Instagramu

Muzikantem profesionálem se Armstrong stal po odchodu svého mentora, slavného kornetisty Joe Kinga Olivera, do Chicaga, kdy ho Louis nahradil v oblíbeném neworleanském orchestru Kida Oryho. Později, na začátku 20. let se přes hraní na výletních mississippských parnících dostal z jihu až na sever Spojených států do právě se rozvíjejícího centra amerického průmyslu jménem Chicago. Rychle se stal hvězdou díky teprve nedávno objevené módní vlně jazzu. Nikdo totiž nehrál na trubku tak nápaditě a virtuózně jako tehdy mladý charismatický Louis Armstrong.

Po roce 1925 už měl Armstrong tak silné postavení na scéně, že si mohl dovolit založit vlastní těleso a rozvíjet nový styl. Své kvinteto nazval Hot Five a později ho rozšířil o další dva hráče na Hot Seven. Zde také zpíval a projevil svoje showmanství. Šlo o umělecky tak silné období, že od té doby, tedy od poloviny 20. let, už vlastně nemusel dále nic objevovat. Jeho styl hry na trubku, zpěv a showmanství, uvedl do tak univerzální polohy, že stačilo jen udržovat tento typický rukopis a elegantně přeskakovat z jedné módní vlny na druhou. Mít o pár let míň, dokázal by se jistě napojit i na rockovou revoltu. Funk 70. let v jeho podání by pak mohl být přímo okouzlující.

Spustit audio

Související