Leto s Monikou a Katarzia: Deska Antigona je přesnější než většina diskusí o #MeToo
Obě se narodily na Slovensku, ale žijí v pražských Dejvicích. A obě teď vydaly nové desky. Zatímco Monika Midriaková svým křehkým elektropísničkářským projektem Leto s Monikou debutuje, Antigona Kataríny Kubošiové alias Katarzie je jejím třetím a prozatím nejangažovanějším albem.
Album Antigona od slovenské zpěvačky Katarzie má přímou návaznost na stejnojmenné představení, které hraje Slovenské národní divadlo v Bratislavě. Katarzia pro něj spolu s producentem Pjonim napsala písně, jež Sofoklovu hrdinku představují středoškolskému publiku optikou současných témat. ‚‚Představovala jsem si, jak by Antigona přemýšlela dnes, co by ji tak mohlo trápit,’’ řekla v ArtCafé. V písničce Bábiky sa vraždia Katarzia zpívá na aktuální téma: „Myslíš si, že nemůžeme nic změnit, protože jsme jenom ženy?
Texty pro album jsou inspirované děním okolo kauzy #MeToo, zároveň se do nich obtiskly věci, které Katarzii lezou na nervy – sexistické vtipy nebo pozice, již mají ženy v oborech, kterým se většinou věnují muži. Patří mezi ně i hudba. Podle Moniky Midriakové se Katarzii podařilo Antigonou přesně popsat téma týkající se nejen sexuálního obtěžování žen, ale obecně důstojnosti a lidské tolerance. ‚‚Debaty o #MeToo jsou často zkratkovité, nejdou do hloubky a pak je velmi jednoduché je napadat. Líbí se mi, že se na Antigoně nevymezuje vůči mužům, ta deska je spíš o toleranci jako takové,” míní.
Leto s Monikou „na výletě domů“… Některé texty vznikly za pět minut
Zatímco pro Katarzii byla nová kooperace s elektornickým producentem Pjonim a práce v počítačovém programu na tvorbu hudby, Monika se ve svém projektu, kterému dal jméno film Ingmara Bergmana, poprvé pustila do psaní textů. Některé z nich, například titulní Výlet domov, se jí na papír podařilo vyskládat během několika minut. ‚‚Před psaním textů jsem měla velký respekt, v předchozím projektu Monikino kino jsem se jich ani nedotkla. Nejprve jsem si říkala, že oslovím někoho jiného, nakonec se mi ale podařilo překonat začátečnickou krizi a psaní šlo rychle,” vzpomíná. Katarzia přitakává, i podle ní nejlepší texty vzniknou během chvíle.
Obě hudebnice se shodují také na tom, že hudební branže je i dnes do určité míry založená na vzhledu. Občas to bojkotují tím, že se nenamalují, občas trend naopak podporují. ‚‚O tom je i moje nová písnička Krásu preklínám. Že je to něco, co mi vadí, ale zároveň s tím spolupracuju,” přiznává Katarzia. Monika Midriaková dodává, že na tom, co si o ní v tomto směru myslí ostatní, jí záleží stále méně.
Chceme skládat pro divadlo i film…
Katarzia dostala spolu s Pjonim za hudbu k Antigoně slovenskou divadelní cenu Dosky, Monika se zase spolupodílela na hudbě ke snímku Všechno bude režiséra Olma Omerzu. Film dostal cenu za režii na festivalu v Karlových Varech a nedávno se promítal také na prestižním festivalu v Torontu. Monika se současně s hudbou věnuje střihu, který vystudovala na pražské FAMU, obě by ale rády dál skládaly pro divadlo i pro film. ‚‚Čekám na nabídku,” usmívá se Katarzia, vystudovaná scenáristka. S nabídkou na scénář se s ní však nikdo obracet nemá. ‚‚Neuměla bych to, vím to. Písničku napíšu za pět minut, scénář se ale píše dva roky.”
Pražské křty desek Katarzie a Leta s Monikou
Leto s Monikou: 27. 11., Café v lese
Katarzia: 11. 12, MeetFactory
Poslechněte si celé ArtCafé, ve kterém zněly skladby Katarzie a Leta s Monikou a také hudba podle výběru Václava Havelky:
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.