Leonardo da Vinci vynalezl dokonalý nástroj. Sławomir Zubrzycki ho po 500 letech sestrojil

28. červenec 2016

Leonardo da Vinci vynalezl padák, kulomet, ponorku, skafandr nebo vrtačku. Do svých legendárních skicářů si ale zakreslil i koncept zvláštního hudebního nástroje, jemuž dal název „viola organista“. Ten kombinuje princip klávesového nástroje se smyčcovým a jeho výsledný zvuk připomíná gambový konsort.

Podle da Vinciho původních nákresů nástroj sestrojil polský klavírista a klavichordista Sławomir Zubrzycki. Konstruktér představil unikátní instrument v české premiéře 28. července v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze. Koncert, na kterém zazní slavné benátské melodie, je součástí 17. ročníku mezinárodního festivalu Letní slavnosti staré hudby.

O historii a tradici unikátního nástroje říká jeho konstruktér, Sławomir Zubrzycki: „Jeho historie je velmi zvláštní. Leonardo da Vinci před více než pěti sty lety vynalezl nový hudební nástroj, který měl být něčím opravdu výjimečným. Možná to měl být dokonalý nástroj. Kombinoval v sobě rozdílené typy nástrojů - klávesové a strunné. Problém je, že da Vinci ho sice navrhl, ale nikdy nesestrojil. Poté se o to někteří lidé pokoušeli, ale nebyli k tomu zřejmě dostatečně vybaveni. Musím říct, že viola organista je taková nechtěná dcera Leonarda da Vinciho. V minulosti jsme ji nemohli slyšet v koncertních sálech ani v hudebních salónech. Je to opravdu zvláštní příběh. Na začátku byl legendární vynálezce, ale pak se pět století nedělo nic.“

Existují vůbec skladby určené právě pro tento nástroj?To je trochu problém. V průběhu těch pěti století vznikla v Evropě řada hudebních nástrojů. A to bylo právě pro violu organistu tak trochu nešťastné. Dnes známe jen jednoho skladatele, který tento nástroj psal. Byl to Carl Philipp Emanuel Bach, syn slavného Johanna Sebastiana Bacha. Bylo to v osmnáctém století. Napsal jednu jedinou skladbu pro konkrétní nástroj, který byl podle da Vinciho myšlenek sestrojen v roce 1753 v Berlíně.

03676369.jpeg

Problém je v tom, že kdyby ten nástroj existoval už v šestnáctém nebo sedmnáctém století, určitě bychom dnes mohli najít řadu skladeb, které pro něj byly napsány. Vzhledem k tomu, že ho da Vinci nikdy nesestrojil, tak vlastně nic k dispozici není. Moje idea byla, že můžeme nalézt hudbu, která byla napsána pro jiné nástroje - zejména ty klávesové a strunné. A ty mohou být hrány právě na nástroj viola organista.

Na Letních slavnostech staré hudby v Praze zazněl v podání Sławomira Zubrzyckého benátský repertoár, což odpovídalo zacílení letošního ročníku festivalu. Nejprve to byly skladby Andrey Gabrieliho, které jsou původně určeny pro klávesové nástroje. Následně zněla díla Adriana Willaerta, které hudebník pro violu organistu částečně upravil. Program pak uzavřely dvě sonáty pro violoncello Antonia Vivaldiho.

Kdy jste se rozhodl, že tento nástroj sestrojíte a jak jeho samotná stavba probíhala?Rozhodl jsem se pro to někdy na přelomu let 2008 a 2009. Nejprve jsem našel jeden podobný nástroj, který byl vytvořen v devatenáctém století v Polsku. Bylo to něco speciálního - klávesový nástroj, který zněl jako strunný. Pak jsem bádal a objevil jsem Leonarda da Vinciho a celý příběh violy organisty. Řekl jsem si, že je to opravdu neuvěřitelný příběh, že je zkrátka nemožné, aby takový nápad nebyl realizován. Našel jsem jednoho badatele, který jako první o viole organistě napsal studii. Uvádí v ní, že se myšlenka realizace tohoto nástroje se kdysi nesetkala s úspěchem. Položil jsem si tedy otázku proč. A to byla ta chvíle, kdy jsem se rozhodl, že violu organistu sestrojím. Bylo to velmi těžké, protože jsem neměl k dispozici přesné plány. Musel jsem tedy jít na samotný začátek, k da Vinciho náčrtkům. Moje vlastní imaginace se pak stala pilířem konstrukce tohoto specifického nástroje. Nejprve jsem samozřejmě uvažoval o repertoáru a zvuku a poté o stavbě samotné. To, že jsem hudebník, je možná příčina toho, že jsem nakonec uspěl.

Jaký má vlastně vaše viola organista zvuk?Zní jako gambový consort. Záleží to na konkrétní skladbě, někdy může znít také jako malé varhany nebo jako varhany s cembalem nebo jako cembalo s violou da gamba. Je to proměnlivé.

autor: Daniel Jäger
Spustit audio