Laurel Canyon - převrácené hodnoty u bazénu

22. srpen 2003

Lehkou rukou natočený, až dokumentárně věcný vhled do životního stylu druhé generace hippies, záhy narušeného soužitím s tím, kdo svůj život buduje na hodnotách přesně opačných. Nový film režisérky Lisy Cholodenko je pojmenován podle hollywoodské rokle Lauren Canyon, která je s hippie kulturou spojována už od dob květinové revoluce.

Nepříjemné vzpomínky z dětství přivedly Sama (Christian Bale) k rozhodnutí opustit svou mladou matku a její rychle se střídající druhy a postavit se na vlastní nohy jak nejdříve to bude možné. Pozitivní zkušenosti s matematikou na střední škole zavdaly na nápad jít studovat psychiatrii na Harward, jehož absolvování nebylo pro racionálně stavěného a konzervativně smýšlejícího mladíka velkým problémem. Zde potká ženu, která zcela naplňuje jeho představy životní družky - je přesným protikladem jeho matky. Alex (Kate Beckinsale) je ve škole premiantkou, pochází z přísné a spořádané, samozřejmě také patřičně snobské rodiny, její vztah se Samem je prvním vážným v životě. Netrvá dlouho a vezmou se, krátce po svatbě studia na Harwardu dokončují a společně odjíždějí do Los Angeles, kde Sam získal pracovní stáž. Bydlet mají kde jinde než v domě Samovy matky Jane (France McDormand). Původní plány, že dům bude pro ně, selžou a vše napovídá tomu, že stejné prostory budou sdílet nejen s matkou - producentkou kapely, která právě nahrává v jejím domácím studiu, ale i všemi muzikanty. Lehký náčrt situace, která slibuje mnohé, film může začít.

Z filmu Laurel Canyon

Výše popsané faktografické podhoubí je odkrýváno v průběhu celého snímku, což jednak příjemně udržuje pozornost a pak také posiluje soucítění diváka s hrdiny, napomáhá pochopení jejich postupně hloubnoucích charakterů. V podstatě nikdo na plátně - snad s výjimkou rockera - jednosměrného hedonisty Iana (Alessandro Nivola) není se svým životem vyrovnán. Pocit štěstí, který zdánlivě prožívají jak mladí novomanželé, tak spontánní producentka Jane, se s postupem času ukazuje být jako iluzivní a mindráky z minulosti jen chabě zakrývající. Jane má problém s tím, že toho prožila příliš, Alex naopak s tím, že nepoznala téměř nic; Sam zjišťuje, že jeho zdánlivě jasná a perfektně nalinkovaná představa budoucnosti nesnese ani krátkodobou konfrontaci se společností jiných hodnot, natož pak se svůdnou kolegyní z práce, Izraelkou Sarou (Natascha McElhone).

Z filmu Laurel Canyon

Vztahy mezi všemi zúčastněnými se střídavě prolínají, komplikují, vyzrávají a usazují. V podstatě ani není důležité kdo s kým, kdy a co přesně (to se ze situace dané soužitím volnomyšlenkářské komunity s upjatými konzervativci dá koneckonců vyčíst - hodně podstatných scén se mimochodem odehrává v zahradním bazéně oploceném lesem sklenic a lahví alkoholu), podstatné je, jak prožité zkušenosti mění jednotlivé charaktery. Bariéra mezi jejich světy se postupem času zmenšuje, na některých místech se protrhává nečekaně rychle a odvážně, jinde se rozbít vůbec nechce. Na celkovém dojmu uvěřitelnosti a přirozenosti se rozhodně podepsali vhodně vybraní herci, bez výjimky se do svých charakterů vcítili skvěle - jak jednoduše by přeci šlo postavy vykreslit jako povrchní karikatury...

Plakát k filmu Laurel Canyon

Chvályhodné na Laurel Canyonu také je, že se mu podařilo docílit toho, aby divák tomu "nečestnému" a "nemravnému" v něm fandil. Ne snad, že by byl agitkou volného sexu a imperativu promiskuity (i když, na základě vhodně sestříhaných scén by takové tvrzení nabralo na váze), je spíše filipikou neupřímnosti, omezené mysli a zjednodušující předpojatosti. Konečnou mírnou převahu "hipíků" nad "staromilci" určitě není vhodné brát doslovně. Vzájemné střety zanechaly samozřejmě stopy na obou stranách, nehledě k tomu, že film končí dost otevřeně a nejasně... Konec by mohl být zrovna tak odrazovým můstkem pro druhou část, která by byla barevně převrácená.

Oficiální stránky filmu

Laurel Canyon (USA, 2002) Hrají: Christian Bale (Sam), Kate Beckinsale (Alex), France McDormand (Jane), Alessandro Nivola (Ian), Natascha McElhone (Sara); Hudba: Karyn Rachtmanová; Kamera: Wally Pfister; Produkce: Jeffry Leve Hinte; Scénář a režie: Lisa Cholodenko; 101 minut, titulky

autor: Hynek Just
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

Karel Klostermann Ze světa lesních samot

Ze světa lesních samot

Koupit

Román klasika české literatury zobrazuje dramatické změny poměrů na česko-bavorském pomezí v posledním čtvrtletí 19. století, kdy ustálený životní řád "světa lesních samot" narušila živelná katastrofa.