Kristina Májová: Duende. Jak asi vypadalo přátelství Lorcy, Buñuela a Dalího?

1. říjen 2024

Jak pravděpodobné je, že se v jednom čase a na jednom místě potkají tři největší umělecké talenty tehdejšího Španělska? Ne příliš. Přesto se tak stalo, v Madridu, kolem roku 1924 na sebe narazili básník a dramatik Federico García Lorca, filmový režisér Luis Buñuel a malíř Salvador Dalí. Premiéru poslouchejte online po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Osoby a obsazení: Federico García Lorca (Kryštof Krhovják), Luis Buñuel (Vojtěch Vondráček), Salvador Dalí (Mark Kristián Hochman), José „Pepín“ Bello (Matěj Převrátil), Anna María Dalí, Dalího sestra (Anežka Šťastná), Salvador Dalí i Cusí, Dalího otec (Ondřej Vetchý), Louis Aragon (Ondřej Brousek), Ředitel studentské rezidence (Hanuš Bor), Moderátor (Libor Vacek), Vychovatel v madridské studentské rezidenci (David Novotný) a další
Dramaturgie: Renata Venclová
Zvuk: Jonáš Rosůlek
Zvukový design: Miroslav Tóth
Hudba: Miroslav Tóth
Režie: Aleš Vrzák
Premiéra: 1. 10. 2024

Intenzivně prožívané osobní přátelství i rivalita, umělecká spolupráce i tvůrčí roztržky, doba, která všechny do budoucna výrazně ovlivnila. Tak na několikaleté formující období vzpomínají ve svých memoárech Buñuel a Dalí. Federico García Lorca podobné svědectví nezanechal, nedožil se věku, ve kterém má člověk potřebu vzpomínat. Byl zatčen a popraven v prvních dnech občanské války ve Španělsku za dodnes ne zcela jasných okolností, jeho tělo se nikdy nenašlo.

V rozhlasové hře zastihneme mladíky v době, kdy intenzivně hledají nejen uměleckou identitu. Jsou okouzlení avantgardou, především surrealismem, který nejvíc vyhovuje jejich touze bořit konvence a překračovat hranice. Dynamika trojúhelníku, ve kterém je jeden vždycky nějak navíc, dá vzniknout Lorcově Ódě na Salvadora (Dalího) i avantgardnímu filmu Andaluský pes, v němž se prý Buñuel a Dalí Lorcovi vysmívali.

I když jsou Dalí s Buñuelem oslavovaní za svůj nonkonformní a provokativní umělecký přístup, sexuální orientaci přítele nejsou schopni přijmout. Předčasná Lorcova smrt jim už nedovolí, aby některé věci vzali zpět a napravili, co se pokazilo.

Původní rozhlasovou hru napsala scénáristka Kristina Májová a v režii Aleše Vrzáka si trojici španělských rebelů zahráli Vojtěch Vondráček, Mark Kristián Hochman a Kryštof Krhovják. Premiéru vysílá Český rozhlas Vltava k říjnovému výročí 100 let od vydání prvního manifestu surrealismu André Bretona.

Co nebo kdo je to duende?

„Ona tajemná moc uměleckého díla dotknout se hlubin naší duše.“
Obtížně přeložitelný španělský výraz označující jednak lidové nadpřirozené bytosti (skřítky) a také nezachytitelnou sílu skutečného umění zasáhnout publikum a přivodit mu transcendentální zážitek. „Tajemná síla, kterou každý cítí a žádný filozof nevysvětluje,“ napsal o duende Lorca ve svém eseji v roce 1933.

Rozhovor s autorkou

Kristina Májová vystudovala scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Její scénáře byly několikrát oceněny v soutěži Filmové nadace, pravidelně píše pro televizi a pro rozhlas. Za rozhlasovou hru Terapie tmou, kterou napsaly spolu s Andreou Jarošovou, získaly v roce 2016 hlavní cenu v autorské soutěži Českého rozhlasu. V roce 2023 vyhrála hlavní cenu na festivalu Prix Bohemia Radio v kategorii Drama její adaptace knihy Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých spisovatelky Olgy Tokarczukové. Vedle scénářů se věnuje i psaní knih, její debutový román O ostatních nevím nic vyšel v roce 2020 v nakladatelství Host. 

Co vás přivedlo k trojici Lorca, Buñuel, Dalí? Byl některý z těch tří na začátku vašeho zájmu? A měnila jste v čase názor na tu trojici géniů?

V pubertě se ke mně dostala kniha Do posledního dechu od Luise Buñuela – četla jsem ji mnohokrát, fascinoval mě Buñuelův humor, vzdor, jeho energie, se kterou procházel životem, ale i jistý nostalgický opar, jsou to přeci jen vzpomínky. Byla jsem tehdy zcela na jeho straně. 

Tehdy jsem si přečetla i všechny knihy, co napsal Dalí. K nim jsem měla rezervovanější přístup, Dalí zveličuje každou svou divnost, upravuje si skutečnost tak, aby vznikl obraz Dalího-génia. Oba ale zmiňují, jak zásadní pro ně bylo setkání s Lorcou, doba ve studentské rezidenci v Madridu. Vytvořila jsem si takovou snovou představu o klučičí partě géniů, myslela jsem, že o tom bude i hra. Po téměř dvaceti letech jsem se vrátila k zásadní knize svého mládí a viděla jsem ji jinak, kritičtěji; knihy Dalího jsem naopak vnímala téměř stejně a Lorca byl pro mne objevem. 

Nakolik je vaše hra přísně historicky biografická a v čem jste si dovolila licenci?

Nemám k dispozici opravdová „fakta“ pracuji se vzpomínkami, historkami, nekompletními korespondencemi a životopisnými knihami, které už samy jsou interpretací. Než začnu psát, potřebuji mít vnitřní jistotu, že o tématu vím dost, proto v první fázi jen načítám, vypisuji si věty, citáty. Pak to všechno zavřu a při samotném psaní se k podkladům nevracím, chci především stvořit živé charaktery a situace, jen po dopsání zkontroluji, že jsem v něčem zásadním neuhla. Přečtené životopisy a historická fakta mi vykolíkovaly hřiště, ale postavy na něm nechávám hrát volně.  

Vaše hra končí Lorcovou smrtí. Není trochu svatokrádežné, když o ní necháváte Dalího v konci říkat, že dala tragickou hloubku všemu, co Lorca napsal? A mluví o ní jako o „duende“?

Duende (skřítek) se podle samotného Lorcy objevuje pouze tehdy, pokud ví, že smrt bude obcházet kolem. Duende smrt potřebuje. Čili spojení duende a smrti není mým výmyslem. Dalí uvádí, že když se o Lorcově smrti dozvěděl, vykřikl s obdivem „Olé“! Rozhodla jsem se mu v tomto bodu věřit a přemýšlela jsem o tom, proč? Proč mu tato strašná smrt přišla v něčem úchvatná. Dalí byl posedlý svým odkazem, chtěl se navždy zarýt do paměti lidstva a stát se díky tomu nesmrtelným. Je mou interpretací, že mu Lorcova smrt přišla geniální právě v tom, že obarvila celé jeho dílo tragickým podtónem, že jeho verše o blížící se smrti zní náhle prorocky. 

Spustit audio

Související

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.