Královna plná lásky - úcta k Panně Marii ve 14. století

13. leden 2016
00784367.jpeg

Úcta k Panně Marii ve 14. století a Guillaume de Machaut Svatováclavský hudební festival, jmenovitě jeho ředitel a dramaturg v jedné osobě Igor Františák, pozval vloni do Moravskoslezského kraje soubor Tiburtina ensemble s uměleckou vedoucí Barborou Kabátkovou.

Vysíláme 14. ledna ve 21:30.

Pražský "dámský" ansámbl si přizval jako hosta kontratenoristu Jana Mikuška a společně provedli Mši k Panně Marii / Messe de Nostre Dame francouzského básníka, skladatele a diplomata Guillaume de Machaut (cca 1300-1377). Mše je v tomto případě "protkána" mariánskými skladbami z rukopisu se signaturou NK V.H.11. Ten pochází z 2. poloviny 14. století a vznikl v okruhu vzdělanců nově vzniklé pražské univerzity (založené v roce 1348 Karlem IV.). S latiníky jej pečlivě "odkódovala" Barbora Kabátková a v život tak uvedla zcela unikátní leichy a cantia, které velmi často uctívají právě pannu Marii. Messe de Nostre Dame Guillaume de Machauta, jejíž provedení jsme zaznamenali 22. září 2015 v kostele sv. Bartoloměje ve Frýdlantu nad Ostravicí, je překrásná a jde o první kompletní polyfonní mešní cyklus, u kterého známe jméno autora. Vznikla v 60. letech 14. století v katedrále v Remeši pro účely sobotní mariánské votivní mše (Machaut zde v té době působil jako kanovník) a navíc - Guillaume de Machaut si dával záležet na tom, aby své skladby nechal seřadit do několika knih.

V západní kultuře je tato mše pro svou "modernost" velmi často uváděna, je to skutečně repertoárový kus vokálních souborů interpretujících středověkou hudbu. Přesto má Tiburtina ensemble jedno prvenství. Jak se dozvíte v rozhovoru s Barborou Kabátkovou, v 21. století chtějí tuto mši zpívat i ženy, a tak i přes přítomnost jednoho muže uvádí Tiburtina mši v dobově přípustné transpozici o čistou kvartu výše.

Pořad Musica Antiqua 14. ledna 2016 uvede vedle loňského záznamu vystoupení Tiburtiny ensemble i část programu Na nebe vzatá (Panna Maria) z koncertu tohoto ansámblu na Vocal Festu Brno 2011. Barbora Kabátková také poodhalí plány svého souboru v novém roce (jsou z velké části úzce spjaté s oslavami 700 let od narození Karla IV.) a provede nás zvláštnostmi skladebného stylu, kterému se říká ars nova.

  • Klasika
  • Publicistika