Koncert: Hudba impresionistů s dirigentem Ondrejem Lenárdem a klavíristou Janem Bartošem

4. květen 2018

Díla stěžejních osobností hudebního impresionismu i našeho Vítězslava Nováka zazní na dalším abonentním večeru Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve Dvořákově síni Rudolfina. Jako sólista vystoupí vynikající klavírista Jan Bartoš, taktovku pozvedne šéfdirigent Ondrej Lenárd.

Záznam celého abonentního koncertu vysíláme v pátek 4. května ve 20:00 hodin.

Záznam koncertu z Dvořákovy síně Rudolfina 30. 4. 2018. Paul Dukas: Čarodějův učeň. Symfonické scherzo. - Vítězslav Novák: Koncert pro klavír a orchestr e moll. - Claude Debussy: Hry. Taneční báseň. - Maurice Ravel: Dafnis a Chloé. Suity z baletu č. 1 a 2. Hrají Jan Bartoš (klavír) a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Řídí Ondrej Lenárd. Uvádí Jitka Novotná.

Od 9.30 můžete navštívit také veřejnou generální zkoušku. Ze záznamu pak koncert nabídne Český rozhlas Vltava, v rámci Prémiových koncertů Eurorádia ho přebírají i další evropské rozhlasové stanice.

Logo

Sto let od úmrtí francouzského skladatele Clauda Debussyho inspirovalo nadcházející koncert rozhlasových symfoniků s podtitulem „V zajetí tance a kouzel“. Nejprve k nám hudební impresionismus dolehne v efektním opusu Paula Dukase Čarodějův učeň, jehož programním podkladem je báseň J. W. Goetha. Hudba je pojata s francouzským šarmem, lehkostí a orchestr se zde může náležitě „blýsknout“.

Skladatel Vítězslav Novák

Následně nás čeká zřídka hraný Klavírní koncert Vítězslava Nováka v podání předního českého klavíristy Jana Bartoše. Těžko soudit, zda by autor nad jeho provedením jásal - zkomponoval ho totiž pro své absolventské vystoupení na Pražské konzervatoři, během nacvičování se mu ovšem znelíbil, takže ho nakonec vůbec nepřednesl a koncert pak nechal provést až po mnoha letech jako zralý a uznávaný mistr coby doklad své tvůrčí cesty. Každopádně skladba vyjevuje technickou vyspělost svého mladého autora a dává sólistovi možnost předvést všechny stránky techniky.

O taneční básni Hry se často píše, že byly ovlivněny právě Dukasovým Učněm čarodějem. Claude Debussy zkomponoval tuto svou poslední orchestrální kompozici na výzvu legendárního Ruského baletu sídlícího v Paříži. Premiéru v roce 1913 však zastínil skandál spojený s uvedením jiného díla složeného pro Ďagilevův soubor, Stravinského Svěcení jara. Přes tento ne právě šťastný osud jsou Hry v mnohém vyvrcholením impresionistických snah.

Logo

Večer završí provedení suit z baletu Maurice Ravela. I ten vznikl na objednávku Ruského baletu. Antický námět je velmi jednoduchý, autorem byl starověký řecký spisovatel Longos. Ravel využil v duchu impresionistické estetiky barevných možností velkého moderního symfonického orchestru. V naší verzi bude mohutný orchestr dokonce rozšířen o další barevný prvek – smíšený sbor zpívající na vokál.

autor: Petr Veber
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.