Kniha Nekonečný Leonardo nabízí dosud nejucelenější pohled na renesančního mistra

1. listopad 2017

Tématem dnešní ranní Mozaiky byl i jeden z velikánů italské renesance - Leonardo da Vinci. Nakladatelství Odeon vydalo unikátní publikaci věnovanou jeho životu i dílu.

Dva vzácné knižní klenoty přináší v sérii nazvané „Vznešená renesance“ nakladatelství Odeon. Publikace „Nekonečný Leonardo“ a „Dokonalý Michelangelo“ představují dosud nejucelenější pohled na dva giganty renesančního umění a zároveň přinášejí řadu nových pohledů, informací a faktů o jejich životě a díle. Za oběma publikacemi, které kromě odborných textů přinášejí i řadu kvalitních reprodukcí a bohatový obrazový materiál, stojí přední itaský badatel a odborník na renesanční umění Alessandro Vezzosi.

Kniha Nekonečný Leonardo předchází knize Dokonalý Michelangelo, kterou nyní v Praze představujete. V čem se tyto dvě knihy liší?

Hlavní rozdíl spočívá v tom, že kniha o Michelangelovi je výsledkem práce několika vědců, kdy si každý zvolil určité téma, které zkoumal a o kterém psal. Nekonečný Leonardo je oproti tomu výsledkem soustředěného badatelského úsilí dvou vědců – mě a mé ženy Agnese Sabato. Zatímco u Michelangela se postupovalo tematicky, a každý z vědců postihoval určitý aspekt jeho díla, u Leonarda jsme postupovali jinak, chronologicky. V případě této knihy se v podstatě jedná o jakousi biografii děl, míst a událostí, o cestu směřující od jeho narození ke smrti. To, o co mi šlo, nebyl jen popis a analýza jednotlivých, konkrétních děl, ale spíš postihnutí duchovní podstaty da Vinciho díla.

Deníky Astrid Lindgrenové dokumentují válečné dění a poodhalují autorčin vnitřní svět

Astrid Lindgrenová

Švédská spisovatelka Astrid Lindgrenová se celosvětově proslavila díky svým knihám pro děti. Málo známý je fakt, že autorka Dětí z Bullerbynu nebo Pipi dlouhé punčochy si za druhé světové války vedla deníky. Její válečné zápisky, které se po švédském vydání okamžitě staly bestsellerem, vyšly i v České republice. Nyní Vám je v pořadu Stránky na dobrou noc nabízíme i na Vltavě. První díl můžete poslouchat už dnes večer.

Obsah knihy je hutný a na první pohled je zřejmé, že na život a dílo renesančního mistra nabízí komplexní pohled. Na jaké oblasti da Vinciho života a tvorby se v ní především soustředíte? Co všechno se v ní čtenář o Leonardu da Vincim dozví a dočte?

Tato kniha je dosud nejucelenější prezentací malíře, architekta, vědce a konstruktéra da Vinciho. Přinášíme v ní nejen podrobný popis umělcovy tvorby, ale i jeho života. Leonardo byl jedinečný svým neuvěřitelně širokým, v pravdě renesančním záběrem zájmů a aktivit. Svými díly obsáhl téměř všechny oblasti přírody: od anatomie člověka a zvířat přes aerodynamiku a hydrauliku, od kartografie po astronomii, geometrii, optiku, alchymii či kosmologii. To vše kniha dokumentuje a zachycuje. Představujeme v ní například všechny stroje a mechanismy, které Leonardo za svého života navrhl či sestavil – od lisu na olej a tiskařského stroje až po zapalovací zrcadla, samohybné vozy, stavební stroje nebo hydraulických vynálezy. Velkou část knihy přirozeně tvoří i analýza a interpretace jeho uměleckých děl. Jeho malířskou tvorbu stopujeme od první nezpochybňované Leonardovy malby datované rokem 1473 až po nově objevený Zásnubní portrét mladé dámy. Zvláštní pozornost přitom věnujeme drobným, skrytým detailům jeho nejznámějších děl – ať už se jedná o obraz Narození Ježíše Krista, Poslední večeře Páně nebo Madonny ve skalách…

Víte, co se děje v prostoru mezi životem a smrtí? Přečtěte si nový román Oneiron

Ilustrační foto

Co se děje s tělem, duší i naší odžitou osobní historií v momentě, kdy zemřeme? Na to v románu Oneiron odpovídá finská spisovatelka Laura Lindstedtová.

V knize Dokonalý Michelangelo, která na tuto knihu navazuje, přinášíte řadu nových objevů a představujete i hypotézy související s Michelangelovým životem a tvorbou. Je tomu tak i v knize o Leonardu da Vincim?

Tato kniha stojí na mých dosavadních výzkumech života a díla Leonarda da Vinciho. Tomuto bádání se věnuji od konce 70. let, napsal jsem o něm nespočet odborných knih a publikací. Ty poslední jsem věnoval Gioccondě nebo třeba vztahu Leonarda k ideji krásy. V Nekonečném Leonardovi jsem chtěl rozptýlit ustálený názor, že o tomto renesančním umělci už víme vše. Všichni si to myslí, ale není to tak. V této knize tedy tento obecný názor vyvracím a snažím se nabídnout neotřelé pohledy. Co se týče nových objevů, tak těch je v knize celá řada - například těch, které souvisejí s Leonardovými postupy při malování, které vědci odhalili pomocí moderních výzkumných metod a analýz zahrnujících infračervenou spektroskopii nebo reflektografii.

V jaké fázi se v současné chvíli nachází da-vinciovský výzkum? Do jaké míry je Leonardův život a dílo probádáno? A co stále zůstává skryto pod rouškou tajemství?

Nedochovaly se nám například žádné Leonardovy sochy, k dispozici máme pouze skici několika z nich – například k jezdecké soše Francesca Sforzy. Neznáme také roli některých obrazů, které byly vytvořeny v jeho dílnách, stále nedokážeme určit, zda je vytvářela Leonardova ruka nebo ruka jeho četných pokračovatelů a žáků. Máme také problém s datací řady děl, v současné chvíli nedokážeme určit, do jakého období jeho tvorby spadala. To všechno se ale ještě může objasnit. Chybí nám také informace o více než třech tisících pěti stech listů rukopisů, které Leonardo odkázal svému žákovi Francescovi Melzi. V knize se také hovoří o genealogickém stromu Leonardovy rodiny. Podařilo se nám dopátrat až k osobám, které žijí v dnešní době. Tyto výzkumy se dnes dají pomocí různých technik dalece rozvinout, takže doufáme, že dospějeme k přesnému určení toho, kdo byla Leonardova matka a kdo konkrétně patřil mezi jeho jednadvacet sourozenců. Přestože otázka sourozenců je v knize jasně vysvětlena, další vědecké výzkumy mohou celou genealogii ještě výrazně dovysvětlit.

Orly Castel-Bloomová představuje svůj nový román Textil

Orly Castel-Bloomová

Orly Castel-Bloomová je nejvýraznější izraelskou prozaičkou střední generace. Nyní přijala pozvání majitele nakladatelství Garamond Petra Himmela a představila u nás svoji prózu nazvanou Textil.

V souvislosti s Leonardem da Vincim je třeba zmínit, že jste jedním ze zakladatelů a v současnosti i ředitelem italského Musea Ideale di Leonardo da Vinci, které sídlí v italském Vinci poblíž Florencie, kde se slavný umělec narodil. Jakou činnost v souvislosti s výzkumem Leonardova díla toto muzeum vyvíjí? Co je jeho hlavními cíli?

Toto muzeum vyvíjí činnost badatelskou, výstavní i publikační. Základním kritériem je to, že ho více než jakákoli konzervační práce zajímají spíš nové objevy. Měli jsme výstavní síť ve Vinci, tam je ale v současné chvíli činnost přerušena. Organizujeme ale výstavy po celé Itálii a v zahraničí – například ve Spojených státech, v Číně nebo v Japonsku. V současné době je možné setkat se s prací muzea především na putovních výstavách. Jejich hlavními pilíři je několik expozic - například projekt, který se jmenuje „Leonardovy zahrady“. Představujeme také archiv umělců, kteří pracují v dozvucích na Leonardovo dílo. K dispozici máme také archiv Leonardových digitálních otisků a rozsáhlý materiál věnovaný Leonardově umělecké škole.

Spolupracuje muzeum také s českými vědci? Sledujete a zachycujete například i vliv Leonardovy umělecké činnosti na české umělce?

Ano. Od roku 1990 máme v našich archivech jednu poměrně rozsáhlou složku, která se týká Prahy. Tam schraňujeme informace o starších i moderních umělcích, jejichž dílo vykazuje návaznost na da Vinciho dílo. Velmi bychom si přáli, abychom měli větší výměnu informací s Prahou, a to jak mezi badateli, tak mezi umělci.

Spustit audio