„Kmotr francouzské nové vlny“ Jean-Pierre Melville. Cyklus o tvorbě filmového režiséra a herce

16. prosinec 2020

Melvillovy filmy se opakovaně hrají v České televizi, ale žádný český autor o něm dodnes nenapsal rozsáhlejší esej nebo knihu. Vladimír Hendrich se spolu se znalcem Melvillovy tvorby, scenáristou a režisérem Tomášem Pavlíčkem pokusili tento dluh napravit a pro Víkendovou přílohu stanice Vltava připravili třídílný rozhlasový cyklus . Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Melville ovlivnil celou řadu filmařů na celém světě – od hlavních režisérů francouzské nové vlny přes Akiho Kaurismakiho a další evropské tvůrce až po filmové režiséry asijské a americké včetně Johna Wooa, Takešiho Kitana, Jima Jarmusche a Quentina Tarantina.

V prvním dílu se autoři cyklu věnují první fázi Melvillovy tvorby – tedy období od jeho vstupu do kinematografie v roce 1949 až do roku 1959, kdy se ukazuje, jak průkopnicky Melville ovlivnil právě nastupující francouzskou novou vlnu. Dojde i na srovnání Melvilla a proslulého Roberta Bressona.

Ve druhém dílu se autoři zaměřují na Melvillovu spolupráci s Jeanem-Paulem Belmondem a Linem Venturou (snímky Kněz Léon Morin, Práskač, Nejstarší Fercheaux, Druhý dech) a ve třetím závěrečném dílu charakterizují a analyzují čtyři poslední mistrovské barevné Melvillovy filmy, kde se v hlavních rolích objevují mimo jiné Alain Delon, Yves Montand, Bourvil, Gian-Maria Volonté, Simone Signoretová a Lino Ventura.

Tomáš Pavlíček vybral a přeložil u nás dosud neznámé a stále neobyčejně zajímavé Melvillovy postřehy a názory, které uslyšíte v podání Lukáše Hlavici.

Už v roce 1963 jsem napsal scénář přímo pro Alaina Delona. On ovšem v té době hodně točil v zahraničí. Když jsem mu o pár let později o tomto scénáři řekl, trval na tom, že mu ho musím okamžitě přečíst. A tak jsem dorazil do jeho bytu a začal číst. Alain Delon seděl nehnutě s tváří položenou ve dlaních. Pak se najednou podíval na hodinky a zastavil mě. ‚Poslouchám vás už více než sedm minut a neslyšel jsem ani jedinou větu dialogu. To mi stačí. Ten film budu dělat. Jaký má název?‘ – Samuraj, odpověděl jsem mu. Delon se zvedl a beze slova mi naznačil, ať ho následuji. Zavedl mě do své ložnice, kde kromě koženého gauče bylo pouze samurajské kopí, meč a dýka.
Jean-Pierre Melville

Významnou součástí pořadu je hudba, kterou tvoří ukázky ze soundtracků Melvillových nejproslulejších snímků Samuraj, Armáda stínů a Rudý kruh a části písní v podání Yvese Montanda, Vicky, Alaina Delona či Joea Dassina.

autoři: Vladimír Hendrich , Tomáš Pavlíček
Spustit audio