Klezmer jako art-rock, čtveráctví a vzpomínka na Woody Guthrieho

12. duben 2007

Východoevropským lidovým šumařům se v minulém a předminulém století říkalo klezmeři a jejich hudbě klezmer. Hospodářská krize a následný Hitlerův holocaust klezmery prakticky vyhubil. Jejich krásná tradice přestala existovat. V 90. letech ale mladí židovští muzikanti v New Yorku, kam tisíce evropských Židů emigrovalo, klezmeru pomohli vstát z mrtvých a učinili z něho hudbu, která dnes fascinuje celý svět.

Největší zásluhu na tom má skupina Klezmatics, která nedávno za album Wonder Wheel, na němž překvapivě zhudebnila verše amerického folkaře Woody Guthrieho, získala cenu Grammy. Skupina Kroke z polského Krakowa na své novince Seventh Trip také značně vybočila z dosavadní klezmeru pro akustické trio. K jazzu a klasice přibrala arabské vlivy a elektrická viola Tomasze Kukurba zní někde mezi kvílením Johna Caleho a pekelnictvím metalových kytaristů. To klezmer anglického klarinetisty Merlina Shepherda pro změnu cvrliká čtveráctvím a album Intimate Hopes &Terrors natočené s předními ukrajinskými hudebníky představuje doslova pohlazení.

To vše můžete sami slyšet v Čajovně ve středu 25. dubna, přiravil ji a moderuje Jiří Moravčík. Prostor dostane i divadlo v tradiční rubrice Kateřiny Dolenské. Ta se tentokrát nejprve zaměří na soubor Malého Vinohradského divadla a poté nahlédne do zákulisí projektu s názvem Loutková okupace, který se koná každý měsíc na DAMU.

Spustit audio