Klavírní tria Bohuslava Martinů očima interpretů
Smetanovo trio (klavíristka Jitka Čechová, houslista Jiří Vodička a violoncellista Jan Páleníček) pořídilo před časem kompletní nahrávku Klavírních trií Bohuslava Martinů.
A jelikož jde o snímek oceněný prestižní BBC Music Magazine Award v kategorii komorní hudby za rok 2016, tak se mu Akademie věnuje podrobně.
V Akademii nejen že představíme tyto oceněné nahrávky, ale dáme slovo těm, kteří díla nastudovali a natočili. Všichni tři mají ke skladbám co říci. Jan Páleníček to vysvětluje takto:
„Už v prvním Triu se nikdo z nás nenudí. Je tak komplikované v jednotlivých hlasech, že si každý užije toho svého partu.“
A Jitka Čechová dodává:
„Tam je velice zajímavé to, že když člověk cvičí svůj part sám, má pocit, že v něm vidí jakousi logiku. Když přijdou kolegové, tak se ten pocit úplně změní; každý z nás hraje svůj part, úplně nesourodý s těmi ostatními. Dohromady vzniká zvláštní směsice, bohatě od Martinů prokomponovaná.“
Akademie potěší nejen příznivce interpretace Smetanova tria, které v rozhovoru s Janou Vašatovou prozrazuje leccos o svém přístupu, ale také milovníky tvorby Bohuslava Martinů. Tento skladatel měl oblast komorní hudby velmi rád; jen tria představují celkově 15 kompozic, a z toho jsou čtyři skladby určené pro klasické klavírní trio – tedy housle, violoncello a klavír.
Procházejí celou jeho tvůrčí periodou: od Francie roku 1930 přes dramatický předválečný rok 1939 až po pobyt ve Spojených státech amerických. Promítá se do nich průběžně Martinů tvůrčí směřování a tria tak svým způsobem dokumentují skladatelský vývoj a zrání.
Ještě v roce 1956 se v dopise Miloši Šafránkovi skladatel k Triu č. 3 z roku 1951 vyjádřil těmito slovy: „Je to čistě komorní hudba, při jejímž komponování jsem ve svém živlu.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka