Kladno vyhlásilo architektonickou soutěž pro studenty. Vítěz by měl jet na stáž do Japonska

7. květen 2013

Kladno po dvou letech vyhlásilo druhý ročník studentské architektonické soutěže. Má připomenout kladenského rodáka židovského původu Antonína Raymonda a získat návrhy na řešení zástavby prostoru parkoviště nedaleko autobusového nádraží. Návrhy mohou studenti odevzdávat do poloviny června.

Když Kladno před dvěma lety vyhlásilo první ročník studentské architektonické soutěže „Cena architekta Antonína Raymonda“, vyhrála ji studentka architektury Grabriela Králová. Tehdy si jako jediná ze soutěžících za zadání vybrala přeměnu staré teplárny v areálu bývalé Poldovky.

„Přišla jsem s tím, že by tam mohli vložit místo těch bývalých kotlů a strojů objekty, ateliéry nebo prostory k pronájmu pro podnikatele na volné noze nebo pro umělce, hudebníky. Jako taková platforma pro lidi z různých oborů a pro mezioborovou spolupráci a potažmo i pro spolupráci mezi profesionály a studenty,“ popisuje dnes pětadvacetiletá studentka.

Inspiraci nasbírala Gabriela ve Francii, kde před třemi lety studovala dva semestry. V přístavním městě Nantes objevila kouzlo industriální architektury z období 18. a 19. století.

„Zajímá mě, k čemu tam ty stroje sloužily. Člověk si představuje, co se tam odehrávalo za příběhy, a snaží se si tam promítnout nějaké současné příběhy,“ vysvětluje Gabriela.

Ve Francii si také uvědomila, jak se takové budovy, objekty a areály dají přeměnit, aby znovu získaly využití.

„Tam vznikaly místo starých doků různé bary a divadelní prostory a tak podobně. Ale já si myslím, že zase úplně nestačí jenom to naplňovat kulturou,“ poznamenává Gabriela.

Kladno do té doby nijak dobře neznala. Pochází z jihočeské Třeboně a architekturu studovala v Liberci a teď v Praze.

„V Kladně jsem byla předtím snad jenom jednou a o té soutěži jsem se dozvěděla ze stránek České komory architektů. Chtěla jsem dělat nějakou soutěž, nevěděla jsem úplně přesně jakou, a tady to zadání mě jednoznačně zaujalo, i ta cena,“ doplňuje Gabriela Králová.

Hlavní cenou byla stáž v Japonsku, která má být odměnou pro vítěze i letos.

Raymondův ateliér je v Japonsku dodnes

Jedním ze smyslů soutěže je totiž i připomínka kladenského rodáka Antonína Raymonda. Ten v roce 1910 odešel do Spojených států a o devět let později do Japonska, kde v Tokiu dohlížel na stavbu hotelu Imperial. Založil si tam stavební kancelář a Japonce vlastně naučil stavět z pevného železobetonu.

Je tam považován za zakladatele novodobé japonské architektury. Stavěl ambasády, hotely, kostely i univerzity. Jeho ateliér je tam dodneška a právě tam se na měsíc vydala i Gabriela Králová. Loni zhruba touto dobou se z Japonska vracela.

Logo

Prý si stáž představovala spíše jako pracovní, vedoucí ateliéru Shigefumi Tsuchiya ji však přiměl, aby ji pojala jinak.

„Říkal, když jsem tam přijela, že pracovat takhle v ateliéru můžu kdykoli a že teď mám jedinečnou možnost poznat japonskou architekturu i skrz jeho oči. A co bylo takovým jeho přáním – abych já, stejně jako Antonín Raymond tam, přivezla z Japonska na oplátku něco sem,“ říká Králová.

Díky měsíčnímu pobytu v Japonsku se snažila poznat tamní architekturu a kulturu.

„Architektura vlastně není jen o barácích a konstrukcích, ale opravdu o různých atmosférách, rituálech, zážitcích a vlastně i o kulinářských zážitcích,“ podotýká Gabriela.

Ačkoli už ji prý zase víc ovlivňuje středoevropské a české uvažování, často na Japonsko vzpomíná. Do ateliéru Antonína Raymonda by se mohla vrátit, ale víc ji prý stejně láká Francie. Francouzštinu totiž, na rozdíl od japonštiny, umí.

Spustit audio