Když se z palačinky stane Měsíc. Hravost je moje téma, ze řetězu se nejvíc urvu při práci pro děti, říká režisér Štěpán Gajdoš

27. červen 2022

„Jako malý jsem rodinu neustále obtěžoval tím, že jsem něco hrál, předváděl se a vyráběl loutky,“ usmívá se pětadvacetiletý Štěpán Gajdoš, všestranný režisér a herec, který stejnou měrou tvoří pro děti i dospělé. Úzce spolupracuje s pražským divadlem X10, jeho inscenace uvádí i Komedie nebo brněnská Polárka. Režii na DAMU vystudoval po herecké konzervatoři, jak ale ve Vizitce Markétě Kaňkové řekl, při hledání výsledného tvaru stále využívá i herecký základ.

V rozhovoru se Štěpán Gajdoš často smál, a kdo jej sledoval přes webkamery, možná viděl i jiskry sršící z očí. Štěpána specifikuje pojem hravost: hledá ji ve výsledném tvaru inscenace, rád zkouší nové cesty, nechá se překvapit výsledkem improvizace i momentem trapnosti. „Baví mě tematizovat divadlo, ohledávat možnosti iluzivnosti a antiiluzivnosti, možnosti divadelního znaku nebo prázdného jeviště v kontrastu se slovem herce,“ odkazuje na svůj nejnovější počin, jímž je adaptace Volání divočiny od Jacka Londona.

Z inscenace Moře klidu

Jak vypadá v divadle měsíční krajina?

V tomto projektu se sešel slavný román s tématem pes versus člověk, na které si Gajdoš myslel dlouho. Inscenaci postavil na motivech typických pro Aljašku – na ledu, ohni či lovu, přičemž jednu z hlavních rolí zde hraje princip storytellingu neboli starého dobrého vyprávění.

Čtěte také

Podle Gajdoše má poutavé vyprávění systémem tváří v tvář v dnešní době velkou hodnotu. „Je-li někdo opravdu dobrý vypravěč, bývá vzrušující mu naslouchat, obzvlášť v době, kdy všechno umíme zapsat a dohledat na internetu,“ říká.

Ve Vizitce se zmínil také o práci se zvukem, které se věnuje při tvorbě inscenací pro kamenné prostory i pro zvukové procházky, o studentském Divadle Hysterie, kde si s kolegy piloval divadelní jazyk a hru s diváky i s tématy dováděl ad absurdum, a také o specifiku tvorby pro děti. Došlo i na autorskou inscenaci „jeho“ ročníku z Katedry alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU, před třemi lety jí u příležitosti 50. výročí prvního přistání člověka na Měsíci vzdali hold právě fascinaci touto družicí Země. Právě zde si Gajdoš a spol. vyzkoušeli další hravý způsob tvorby, takzvané live cinema. „Zjistili jsme, že když se na palačinku zamíří kamera, připomíná Měsíc. Pěkně zabraná pomoučená plocha zase vypadá jako měsíční krajina.“

Spustit audio

Související