Když promluví vášeň aneb Strhující inspirace maďarským folklórem

3. prosinec 2021

Tak nazvala jeden ze svých listopadových koncertů Moravská filharmonie Olomouc, která si do svých řad pozvala virtuózní gruzínskou klavíristku Nino Gvetadze a podle slov Yehudi Menuhina jednoho z nejdynamičtějších a nejpreciznějších dirigentů současnosti Zsolta Hamara. Tři maďarští autoři a geniální Beethoven rozzářili svým dílem olomouckou Redutu.

Letos je tomu 15 let, kdy ve Vídni zemřel rodák z maďarské, dnes rumunské Transylvánie György Sándor Ligeti (1923–2006). V mládí byl silně ovlivněn Bélou Bartókem a díky tomu i lidovou maďarskou hudbou. Originální hudební  vize měl skvělé, ale se aktuálními trendy evropské avantgardy se mohl důkladně seznámit až poté,  kdy v roce  1956 uprchl do Rakouska. V 60. letech způsobily senzaci Ligetiho skladby Atmosféry, Requiem, Lux Aeterna nebo Lontano, které v Koncertě klasika uslyšíme. I v té se hustě spletené hlasy jednotlivých nástrojů slévají v jednolitý proud zvuku.

Autentičnost, originalita, vynalézavost, odvaha, jistý druh urputnosti a pochopitelně Vídeň, to je, co spojuje Ligetiho a Beethovena. V Koncertě klasika uslyšíme Čtvrtý  klavírní koncert, který Ludwig van Beethoven uvedl za klavírem ve veřejné premiéře v roce 1808 a koncert věnoval svému příteli, studentovi a patronovi arcivévodovi Rudolfovi. Rodačka z Tbilisi Nino Gvetadze, která vystupuje na recitálech po celém světě, je vyhledávanou komorní hráčkou a v rámci orchestrálních koncertů spolupracovala např. s dirigenty jako je Yannick Nézet-Séguin, Klaus Mäkelä, Jaap van Zweden. Její hra je, jednoduše řečeno, okouzlující.

Ve své době byl Ernő Dohnányi společně s Bélou Bartókem a Zoltánem Kodályem vůdčí osobností maďarských hudebních kruhů. U příležitosti osmdesátého výročí založení Budapešťské filharmonické společnosti roku 1933 napsal své nejpopulárnější dílo – Symfonické minuty op. 36. V rámci velkolepých oslav také zazněly Kodályovy Tance z Galanty – skladba, která Koncert klasika uzavře. Dílo je jakousi skladatelovou vzpo­mínkou na malebný ambient i hudbu uherských Cikánů z prostředí, ve kterém sám strávil několik let svého dět­ství. V kompozici převládá folklorní melos, uslyšíme čardáš i verbuňk a další úchvatné tance maďarské romské hudby.

Spustit audio