Když Nuda není nuda

28. květen 2003

Divadelní mág Vladimír Morávek spolu se svým dvorním Romeem Janem Budařem vtrhli na filmová plátna. Tvůrčí trojúhelník doplnil ještě Čestmír Kopecký a výsledkem je Nuda v Brně čili "vkusná komedie o sexu", film dějově prostý, vizuálně černobílý, poeticky barevný, plný rajčat a rohlíků.

Tvůrci se obklopili tvářemi známými především divadelním divákům z Brna a Hradce Králové. Hlavními hrdiny jednoduchého příběhu je zamilovaná dvojice - Olinka (Kateřina Holánová) a Standa (Jan Budař). Jejich dosavadní láska "na dálku" má dnes v noci najít svého naplnění "na blízko". Děj postihuje Standovu "odvážnou" cestu z Bruntálu do Brna, vzrušení i obavy ze setkání na obou stranách, poučné postelové rady a zkušenosti Standova bratra i Olinčiných sousedek. K tomu se přidávají minidramata dalších párů, které se náhodou sejdou v jedné hospodě a posléze v jednom domě. Naplní dnešní noc jejich očekávání, nebo je zklame?

Z filmu Nuda v Brně

Vedlejší dvojice jsou lidé víceméně průměrní a jejich partnerské problémy se odhalují až s odvíjejícím se dějem, kdy si postavy sáhnou na dno a otevřou tak možnost k hereckým koncertům svých interpretů, jako je například zhroucená (původně však sebevědomá) psycholožka Pavly Tomicové a její neúspěšný milenec Miroslav Donutil snažící se řešit své dvacetileté manželství s lahví rumu v noční tramvaji.

Hlavní váha samozřejmě leží na bedrech (a to doslova) ústřední dvojice, která je na první pohled párkem outsiderů, hrdinů "trošku pomalejších". Jsou nepříliš vzhlední, nepříliš chytří, nepříliš rychlí a rafinovaní. Přesto je režisérův pohled na ně laskavý. Standa se ukáže být schopnějším než jeho protřelý bratr a Olinka si svým předkusovým úsměvem podmaní opravdu každého.

Z filmu Nuda v Brně

Více než děj ale zaujme pohled na to, jak je vše uděláno. Tento film nepřipomíná obvyklé divadelní "morávkoviny". Režisér nechal divadelní prostředky divadlu a naopak zde využil, co mu nabízí film specifického. Nejnápadnější je černobílá stylizace, střih zase umožnil udržet napětí filmu a sledovat všechny dvojice najednou. Neomšelá je také práce se zvukem: píseň prolínající jako leitmotiv (do hudby promlouvali Jan Budař, Richard Krajčo a Eva Urbanová) se střídá s němým obrazem, který přepadá děj nejčastěji v nejdramatičtějších okamžicích, jako bychom v nejdůležitějších chvílích ztráceli plné vědomí nebo se nořili pod vodu. Morávkovo svérázné výtvarné pojetí divadelních inscenací našlo svůj odraz v poetických obrazech kupících se rajčat a rohlíkových jednohubek. Černobílý pohled zdůrazňuje strukturu povrchu věcí a přispívá tak k poetice krásy ošklivého, která celý film provází. Od poezie otřískaných domů, poďobaných zad milencových až k detailům z přípravy smažených řízků.

Ač se vám zatím Nuda v Brně může zdát jako slátanina, je to film, který určitě pobaví, ale nepodlézá. O lechtivém tématu první noci pojednává cudně. Nebojí se ukázat krásu i bídu Brna a jeho hantec; a krásu i bídu hrdinů-antihrdinů. Neveze se po hlavním proudu, ale není ani intelektuálsky nekoukatelný, nýbrž zábavný.

autor: mat
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.