Kde je čtvrtá stěna a jak velké je nekonečné plátno? Odpovědi najdete V panelech a bublinách

23. květen 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03634484.jpeg

V čem komiks omezuje své tvůrce a co jim naopak umožní? A do kolika řádků lze vepsat definici tohoto literárně-výtvarného projevu? Odpovědi na podobné otázky se pokusila najít trojice odborníků. Díky Pavlu Kořínkovi, Martinu Foretovi a Michalu Jarešovi vznikla „taková trochu namyšlená, přehledově-úvodová ´kniha o komiksu´“.

Na popularitu komiksů v českém prostředí zareagovala skupina odborníků z Ústavu pro českou literaturu v roce roce 2015. Tehdy vyšly díky péči nakladatelství Akropolis monumentální třísvazkové Dějiny československého komiksu 20. století. Nyní toto třísvazkové a více než tisícistranné dílo doplňuje další počin, kniha nazvaná V panelech a bublinách, a podtitulem Kapitoly z teorie komiksu. Autoři v ní nabízejí „rozličné koncepty a přístupy, jimiž lze komiksové texty číst a zkoumat“.

Čtěte také: Všichni ti úžasní, vtipní a nepochybně nakreslení

Komiksy jsou i v českém prostředí stále populárnější Základním smyslem knihy je podle Pavla Kořínka nabídnout pojednání o tom, jak vypadá a funguje komiks, jak je utvářený a jaké jsou jeho jednotlivé složky. A jaká definice komiksu při psaní tvůrcům vyplynula? „Já mám pocit, že to, k čemu dospíváme v prvních třech kapitolách, které bychom mohli vnímat jako definiční, je, že definice komiksu je něco míhavé, proměnlivé, něco se stálým základem, v čem bude kooperovat obraz a text, a bude mít sekvenční provazování informací a podobně,“ pokusil se objasnit Pavel Kořínek. „Zároveň to ale bude definice proměnlivá podle toho, za jakým účelem ji budeme používat.“

03634485.jpeg

Komiks jako pozitivní symbióza literatury a výtvarného uměníSpecifika českého komiksu jsou žánrová, z nichž Pavel Kořínek zdůrazňuje především chlapecké skupiny po vzoru Rychlých šípů: „ty jsou v tuzemsku v naprosto výjimečné četnosti a nikde jinde podobnou strukturu nenalezneme. Ale budou to odlišnosti i třeba formální, protože komiksová bublina byla v českém prostoru vnímaná jako něco nenáležitého, ne zcela patřícího do domácího kontextu.“ Zavedenější jsou podle jednoho ze tří autorů teoretické práce o komiksu obrázkové seriály s popiskami pod panely.

Spustit audio