Kateřina Karhánková: Děti jdou vždy po podstatě toho, co je důležité
Velký úspěch malého filmu, tak by se dalo shrnout impozantní tažení podmanivého filmu Plody mraků, který na letošním Berlinale získal cenu ECFA za nejlepší dětský animovaný film v Evropě.
Pod záštitou prestižního německého filmového festivalu Berlinale byla letos udělena hlavní cena ECFA (Evropská asociace filmů pro děti a mládež). Radostným překvapením pro všechny bylo, že ji získal krátkometrážní animovaný film Plody Mraků mladě režisérky a animátorky Kateřiny Karhánkové.
Plody mraků vypráví o Chlupáčovi, který se svým druhy žije na malé mýtině obklopené temným lesem. Živí se lahodným ovocem padajícím z nebe, které se snaží přilákat podivuhodným tanečkem. Ovšem jednoho dne zásoby dojdou a nebe odmítá vydat další plody. Chlupáč se tak dostane před rozhodnutí, zda zvládne překonat obavy z okolních hvozdů a vejde do neznáma, aby pomohl ostatním.
Karhánková je autorkou scénáře i režijní koncepce, výtvarnicí filmu je pak ilustrátorka Alžběta Skálová.
Právě týmové spolupráce jsou pro mě vždy při výrobě mých filmů zásadní. Vnímám film jako kolektivní věc a každý ze spolutvůrců ji svým způsobem spoludefinuje. Právě jemnost akvarelu Alžběty Skálové je pro Plody mraků důležitá a hned od první verze námětu jsem si přála, aby Chlupáče malovala právě ona.
„Podobně je to pro mě ale i se zvukem“, dodává. „Jan Richter donesl sérii inuitských kmenových nápěvů a právě tahle inspirace vtiskla skupince chlupáčů určitý až tribální rozměr“, usmívá se autorka. Film rezonuje napříč světovými festivaly, ale i u svých diváků – dětí.
Diana Cam Van Nguyen: Nesoustředit se jen na český rybníček
Diana Cam Van Nguyen je stále ještě studentkou magisterského programu na katedře animace pražské FAMU. Navzdory tomu její filmy již v tento moment brázdí ty nejprestižnější světové festivaly. Její poslední film „Spolu sami“ je animovaným dokumentárním filmem, který přináší portrét trojice mladých lidí, kteří se museli vyrovnat s tragickým úmrtím svých rodičů. Svou mezinárodní premiéru měl na konci ledna na festivalu v Rotterdamu.
„Obecně mi vadí, že se tvorba pro děti často zjednodušuje a dětem se nabízí něco podbízivého“, zamýšlí se režisérka. „Dětský divák je z mé zkušenosti někdo, kdo vždy ocení kvalitu a snese i leccos na první pohled náročného. Myslím, že děti bývají často zbytečně podceňovány, přitom já si všímám, že právě naopak jdou vždy po podstatě toho, co je důležité“, dodává. V současné době připravuje Kateřina Karhánková hraný film s animovanými prvky Bábovka, který bude kombinovat živé herce s animovanými postavami.
Související
-
Exkluzivně z Berlinale. Online reportáž Pavla Sladkého z prestižního festivalu
Na Vltavě ho sledujeme každoročně a letos přinášíme online reportáž představující nejvýznamnější filmy a dění na červeném koberci, ale také postřehy ze zákulisí festivalu.
-
Plody mraků. Animák o statečném Chlupáčovi od Kateřiny Karhánkové a Alžběty Skálové sbírá ceny
Oceňovaný studentský snímek pro děti i dospělé Plody mraků cestuje v současné době po různých festivalech po celém světě.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.