Kašlu na Lásku - hit nehit

18. září 2003

Hvězdné herecké obsazení, producenti, kameramani, střihači, architekti, kostyméři z komerčně nejúspěšnějších filmových hitů posledních let... to jsou první informace, které se o filmu Kašlu na lásku z propagačních materiálů dozvídáme. Teprve za upozorněním, že v hlavních rolích excelují Renée Zellweger (Chicago, Deník Bridget Jonesové...) a Ewan McGregor (Moulin Rouge, Trainspotting...), že filmový štáb spolupracoval také na Klubu rváčů či Telefonní budce a že všichni tento film považují za volné pokračování snímků s populární dvojicí Doris Dayové a Rock Hudsona ze šedesátých let (Noční rozhovor, Vrať se, milý, Neposílejte mi květiny...), se - s mnohem menší pompou - dozvídáme, že dvě (resp. tři) nejdůležitější osoby, režisér a scénáristé, nejsou v žánru až tak uznávaní a zběhlí. Peyton Reed je zvyklý se realizovat hlavně jako autor televizních filmů a seriálů dílny Walt Disney, občas točí filmy o filmech a hudební klipy a pro scénáristy Eve Ahlertovou a Dennise Drakea je Kašlu na lásku úplným filmovým debutem.

Máte mužů plné zuby? Tak si řekněte - Kašlu na lásku! Ládujte se čokoládou, užívejte si každodenní sex... jsou hlavní motta knihy Barbary Novakové, jejíž vydání (píše se rok 1962) celý film spouští a je logicky příčinou tisíce a jednoho dějových zvratů (kniha mimochodem, podobně jako u Deníku Bridgitte Jonesové, byla na motivy scénáře skutečně sepsána). Barbara je předobrazem feminizovaných Američanek následujících třiceti let - s tím rozdílem, že je první, kdo zrovnoprávnění ženského postavení s mužským vehementně prosazuje. Na druhé straně barikády se objevuje jak jinak než machistický Catcher Block, sebevědomý uznávaný novinář, úspěšný svůdník. Netrvá dlouho a Catcher přichází na to, že jednorázové "nocovky" ho do budoucna neuspokojí (i když stále velmi lákají), Barbara odkrývá, že i její systém odosobněného rovnoprávného partnerství bez lásky a s čokoládou není úplně funkční. On má redakčního asistenta Petera, jí sekunduje redaktorka Vikki, je čas na náčrt čtyřúhelníku o dvou větších a dvou menších stranách s relativně očekávatelným vývojem. V množství uzávorkovaných a ze všech čtyř stran mířených intrik jsou i takové, které nelze vyčíst hned, konce některých podmnožin se, budiž připsáno ku prospěchu dojmu z filmu, odkrývají až se samým závěrem.

Z filmu Kašlu na lásku

Z kina tedy divák odchází mírně ohromen, hlavou se mu mohou ještě honit otazníky provázející smršť na konci překvapivě odkrytých dějových souvislostí. Odchází i relativně pobaven, nemá smysl se nad žánr romantické komedie povznášet a tvrdit, že se v tomto případě nenaplnilo její poslání (samozřejmě, že jsou i povedenější - v Deníku Bridgitte Jonesové je více nadhledu, méně doslovnosti a prvoplánové vulgarity). Horší je to s jakousi formální přebujelostí, díky které se jinak poměrně rafinovaný dějosled místy úplně ztrácí a utápí. Dobrou polovinu svého času film jen rozvíjí to, co je jasné už z reklamních poutačů a co by i méně chápavý divák vstřebal za pár minut. Jistě, dokonale napodobené retro kostýmy, úžasné moderní interiéry, řemeslně dokonale smontovanou iluzi šedesátých let včetně záběrů na exteriéry a dobové hudby je třeba ukázat v celé své kráse, technickou stránku filmu to šlechtí. Hollywoodsky dokonalá načinčanost formy však nesmí stát nad samotným obsahem, resp. by se tím neměly dohánět díry ve scénáři. Kdyby se vystřihla třetina z Kašlu na lásku, možná by snímek přestal odpovídat hollywoodským normám a část filmového štábu by přišla o práci, nicméně harmonickému dojmu z "chytré relaxace" při odchodu z kina by tento akt velmi pomohl.

Z filmu Kašlu na lásku

Oficiální stránky filmu

Kašlu na lásku (Down with Love, USA, 2003) Hrají: Rennée Zellweger (Barbara Novak), Ewan McGregor (Catcher Block), Sarah Paulson (Vikki Hiller), David Hyde Pierce (Peter MacMannus); Scénář: Eve Ahlert a Dennis Drake, Režie: Peyton Reed; Hudba: Marc Shaiman; Kamera: Jeff Cronenweth; 101 minut, titulky

autor: Hynek Just
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.