Karlovy Vary 2018: Dvě české naděje na východ od Západu

10. červenec 2018

Soutěžní sekce karlovarského filmového festivalu Na východ od Západu se tradičně věnuje začínajícím tvůrcům z bývalého sovětského bloku. Letos se do výběru dostaly i dva české filmy.

Debutem Chvilky se představila režisérka a scénáristka Beata Parkanová, druhým českým zástupcem v této soutěžní sekci byla komedie Tomáše Pavlíčka Chata na prodej.

Už od dětství jsem pozorovala, co se děje mezi lidmi

Co musíte vidět. Tipy z programu 53. ročníku karlovarského filmového festivalu

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary (ilustrační foto).

Český debut v hlavní soutěži i portugalský bizár o špičkovém fotbalistovi, dokumenty i hrané filmy. Podívejte se na filmové tipy z letošní nabídky MFF Karlovy Vary.

Beata Parkanová na sebe upozornila už jako dvacetiletá studentka pražského gymnázia Škvoreckého, když vydala knížku Moje vtipný peklo (2005). Následovaly tituly Od sebe, k sobě (2012) a dětská knížka Basík a Housík (2015).  "Už na gymnáziu bylo jasné, že tahám příběhy přes sebe. Od dětství jsem taková pozorovatelka. Ráda jsem si sledovala rodinné situace a vztahy mezi lidmi. Také jsem měla ráda, když mi babička s dědou vyprávěli příběhy. Chtěla jsem je slyšet stále znovu a ptala jsem se na další detaily," popisuje Beata Parkanová.

Snímek Chvilky se začal rodit v roce 2013, kdy Parkanová natočila stejnojmenný krátkometrážní film na konci studií na FAMU. V desetiminutové chvilce pozorujeme vztah babičky a vnučky Anežky, pozdější hlavní hrdinky celovečerního snímku, který se skládá ze sedmi chvilek: "Vždy jsou to setkání hlavní postavy Anežky s důležitými postavami jejího života. Chvilky jsou zařazeny bez jasné, logické návaznosti, spíš poskládány na základě jejich intenzity."

Na celovečerním filmu Chvilky je vyzdvihována jeho autentická intimita. "Aby byl takový příběh uvěřitelný, musí být autor v kontaktu sám se sebou. Nemám ráda, když je autor ztracen, bojí se být sám sebou a chce se jen zalíbit. Pravdivé je si říct, že život je těžký, ale může být i krásný," doplňuje Parkanová. 

Něco bytostně českého

Čtěte takéKompot z Varů: Jak vznikaly soutěžní filmy Adama Sedláka a Tomáše Pavlíčka?

Beata Parkanová přiznává, že mezi filmy jejího srdce nepatří současné české komedie. Podobně to vnímá i Tomáš Pavlíček, který v Karlových Varech představuje svou komedii Chata na prodej. "Můj bytostně oblíbený film je Kulový blesk, jedna z nejlepších českých tragikomedií, podávaná s neskutečnou empatií. Rád mám i Panelstory Věry Chytilové." Film Chata na prodej sleduje rodinu, která jede naposledy na chatu předtím, než ji prodá.

"To, že sami máme jednu chatu a jednu chalupu, bylo stěžejní pro vznik filmu. Ten čas, který má být oddychem, je ve výsledku naplněný prací a napětím, zda se vše stihne," popisuje Pavlíček.  Chata na prodej se dotýká bytostně českého fenoménu - chataření a chalupaření. "Hledal jsem něco bytostně českého, co mě zajímalo. Přitom chci, aby se  postavy neproměnily v karikatury. Chci je mít rád natolik, že zobrazím jejich bolesti i naději," vysvětluje Pavlíček.

Stejně jako Parkanová i Pavlíček dbá na autenticitu snímku a dává si záležet na práci s detaily, díky kterým je pak příběh opravdu věrohodný. "Mám rád jemnou práci, aby divák občas nevěděl, jestli se má uchechtnout, nebo dojmout. Bez humoru nemůžu žít. Čím víc chci napsat vážnou věc, tím spíše z toho vyleze něco komického."

Pokud jste Chvilky nestihli na karlovarském festivalu, můžete na ně zajít začátkem listopadu, kdy vstoupí do distribuce. Chata na prodej bude v kinech už na konci července.

Celé festivalové ArtCafé s hudbou podle výběru Pavla Zelinky si můžete poslechnout zde:

Spustit audio

Související