Kaija Saariaho lyrická i elektronická. Ohlédnutí za tvorbou finské skladatelky žijící ve Francii
„Jsem přesvědčena, že každý opravdu komplexní umělec v sobě má jak mužskou, tak i ženskou empatii a senzibilitu,“ nechala se slyšet jedna z nejslavnějších skladatelek své generace, Kaija Saariaho. Byť si je dobře vědoma toho, že při budování své kariéry musela obhajovat svůj talent z daleko větší vehemencí a trpělivostí než její mužští kolegové, ve své tvorbě a kompozičním výzkumu se soustředila na jiná témata.
Dnes se počítá mezi pionýrky v oblasti elektronické a elektroakustické tvorby, které se intenzivně věnovala v 80. letech minulého století v Paříži. Chtěla vytvořit partitury, ve kterých se akustické zvuky hudebních nástrojů organicky propojí se zvuky elektronickými. Ve Francii také prohlubovala svůj zájem o spektralismus, způsob komponování, který až vědeckým způsobem pracuje s přirozenými vlastnostmi zvuku a jeho frekvenčním uspořádáním.
Na škole psala mnoho vokálních skladeb, na vrcholu své kariéry se k lidskému hlasu vrátila ve velkém stylu: Od roku 2000 mělo premiéru pět jejích oper. V té první účinkovala Dagmar Pecková (L´amour de Loin), v té zatím poslední Magdaléna Kožená (Innocence). L´amour de Loin, láska na dálku, se prováděla také v Čechách, Národní divadlo Brno připravilo svoji inscenaci v roce 2017.
Související
-
Do hloubky a na dřeň. Chris Newman probouzel společenské svědomí
Podle Newmana jsme otočné čepy propojující Boha s tím, co děláme. Svoji svéráznou vizi hudby a umění předvedl britský umělec na Expozici nové hudby v Brně.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka