K natáčení filmů mě přiměl šok roku 1989, říká režisér podvratných filmů složených z dobových záběrů
Rumunský scenárista a režisér Andrei Ujică zachytil rozpad Sovětského svazu pohledem z vesmíru i revoluci, která smetla rumunského komunistického prezidenta Nicolae Ceauşesca.
Andrei Ujică začal dělat filmy těsně po prosincové revoluci roku 1989, která smetla rumunského totalitního prezidenta Nicolae Ceauşesca. V Praze Ujică uvedl přehlídku svých dokumentárních filmů nazvanou Archeolog kolektivní paměti. K vidění byly Videogramy jedné revoluce (1992), Svět v Miru (1999) a Vlastní životopis Nicolae Ceauşesca (2010).
Amatérská videa z revoluce nejpodvratnějším filmem v historii?
Ujică, který původně vystudoval literaturu, žije od roku 1981 v Německu. Tam se také seznámil s filmovým teoretikem a režisérem Harunem Farockim, s nímž vytvořil Videogramy jedné revoluce. Společně tehdy díky inzerátům v médiích sesbírali stovky hodin amatérských záběrů revolučního dění i jeho mediálního zákulisí a vytvořili film, který časopis Cahiers du Cinéma označil za jeden z nejsubverzivnějších filmů historie.
„S Harunem nás překvapilo, kolik materiálu vzniklo v době, kdy ještě neexistoval internet a kamery nebyly zdaleka tak dostupné jako dnes, natož finančně,“ přiznává režisér, jenž se po osmi letech k tématu dějin Rumunska znovu vrátil ve střihovém dokumentu Vlastní životopis Nicolae Ceauşesca. „Získat obrazový materiál pro tento film bylo naopak poměrně snadné, protože veškeré záběry Ceauşesca, který se nechával rád a často natáčet, byly buď v archivech Rumunské národní televize nebo v Národním filmovém archivu.“
Jak se kosmonautovi tam dole rozpadl Sovětský svaz. S 35mm kamerou do vesmíru
Když byl v letech 1991–1992 sovětský kosmonaut Sergej Krikaljov na misi na vesmírné stanici Mir, rozpadl se v prosinci 1991 Sovětský svaz vedený tehdejším prezidentem Michailem Gorbačovem a oficiálně skončila studená válka. Během těchto událostí začal Andrei Ujică přemýšlet, že by o Krikaljovi a jeho nadhledu na společenské a politické dění z vesmírné stanice mohl natočit film. „Neskutečně mě fascinovalo, že poprvé v historii může člověk sledovat konec jedné éry na zemi z místa, kde žijí Homérovi bozi,“ prozrazuje režisér.
V Moskvě dostal k dispozici veškerý obrazový materiál z mise, včetně záběrů z vesmírných procházek kosmonautů. „Když jsem se jím probíral, dostal jsem šílený nápad, vyslat na Mir velkou filmovou kameru a nechat ve vesmíru natočit první záběry v dějinách, které nebudou sloužit vědeckým záměrům, nýbrž čistě filmovým,“ doplňuje režisér, který do té doby nebyl velkým fanouškem sci-fi. Na filmu Svět v Miru nakonec spolupracoval s kameramanem Andreje Tarkovského Vadimem Jusovem, spoluautorem filmu Solaris, k němuž dodává: „V dějinách filmu existují jen dva velké sci-fi filmy, které mají zároveň filosofický přesah, 2001 Vesmírná odysea Stanleyho Kubricka a Solaris Andreje Tarkovského.“
Celý rozhovor včetně hudebního bloku Josefa Sedloně naladíte v kompletním záznamu ArtCafé.
Související
-
Francouzi mají v kinech Ceauşescův životopis
Dokumentární snímek přibližující střihovou metodou život rumunského diktátora Nicolae Ceauşesca nyní vstoupil do francouzských kin. Tento film běžel i u nás – jak n...
-
Manskij, Putin a efekt Kulešova. Svědkové Putinovi jsou eticky sporné svědectví
Vitalij Manskij slaví úspěchy s dokumentem Svědkové Putinovi, ve kterém přináší osobní výpověď o začátku putinovské éry současného Ruska.
-
Hrdí pachatelé, zapomenuté oběti. Je mi jedno, že se do dějin zapíšeme jako barbaři
Do českých kin vstupuje vítězný film loňského ročníku karlovarského festivalu od režiséra Radu Judeho nazvaný Je mi jedno, že se do dějin zapíšeme jako barbaři.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.