Jsem tvé taxi. Životní příběh Huga Haase a jeho ženy Marie

23. říjen 2019

Proč se jeden z nejvýraznějších prvorepublikových herců po válce už nikdy neobjevil v českém filmu a proč se tolik bál návratu do vlasti? Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Na sklonku 80. let minulého století žena Huga Haase Marie Haasová přijela do Československa odvyprávět svůj příběh. Byli u toho Haasova neteř Olga Haasová Smrčková, režiséři Elmar Klos a Bohuslav Musil i filmový historik Pavel Taussig, s nímž si ono unikátní setkání a tím i příběh manželů Haasových připomínáme. Ukázky z korespondence Jana Wericha a Huga Haase čtou Jiří Štěpnička a Pavel Novotný. Režie Pavel Krejčí, připravil a uvádí Milan Dus.

03802558.jpeg

V šedesátých letech ve Vídni prý v bytě naproti tamní opeře starší muž jedenkrát do roka navečer rozhrnul záclonu a pozoroval, jak se místní smetánka sjíždí na nejslavnější bál. Když plesoví hosté zmizeli v impozantní budově, ulehl, ale nařídil si budík, aby po půlnoci mohl sledovat, jak titíž hosté nasedají do přistavených limuzín a odjíždějí. Na co asi myslel?

Ještě před pár lety žil v Hollywoodu, jeho sousedy byli spisovatel Erich Maria Remarque nebo Chaplinovi synové, přátelil se s Gregory Peckem, Marlene Dietrichová ho zvala k sobě domů, aby jen pro něj nenalíčená, v obyčejné zástěře uvařila něco k večeři, a Marlon Brando ještě po letech vzpomínal, jak ho ten herec s cizím akcentem vyhodil z divadla, protože prý ho rušil při zkoušce. I přes ten vyhazov si moc přál si s ním někdy zahrát.

Oním tichým vídeňským pozorovatelem byl český herec Hugo Haas.

Životní příběh Huga Haase a jeho ženy Marie „Bibi“ Haasové by vydal na velkofilm. Odehrával by se samozřejmě v Hollywoodu, ale začínal by v Praze a končil ve Vídni. Jednomu z nejvýraznějších prvorepublikových českých herců Hugo Haasovi se splnil sen filmových tvůrců snad všech generací – obstál v hlavním městě filmu! A to nejen jako herec, ale také jako scenárista, režisér a producent. To, z čeho by se jiní radovali, však zkalily okolnosti, za nichž se tak stalo.

Pro Haase byl útěk za oceán záchranou holého života, jinak by jako mnozí jeho blízcí skončil v nacistickém vyhlazovacím táboře. Marie „Bibi“ Haasová si prožila svou „Sophiinu volbu“: musela se rozhodnout, zda zachrání život manžela, nebo bude moci žít se svým právě narozeným synem. Toho pak neviděla dlouhých sedm let. V době, kdy už Prahou pochodovala německá vojska, byla ještě Haasova žena vysílená po porodu a po těžké nemoci. Tušila však, jaké nebezpečí hrozí jejímu muži, sebrala zbytky sil a díky francouzskému pasu získala francouzské vízum i pro Haase.

„Nikdo neví, jak to dokázala, kam šla, koho uprosila, ale dokázala to. To ona ho zachránila. On sám by nikam nejel, seděl by doma a skončil by v Osvětimi jako můj otec (hudební skladatel Pavel Haas, pozn. red.),“ míní Haasova neteř Olga Smrčková. Haasovi žili nějaký čas ve Francii, ale i tam pro ně přestalo být bezpečno. Přes Portugalsko se proto vydali do Ameriky.

Herecké začátky Huga Haase ve Spojených státech nebyly snadné. Musel se učit řeč, potýkal se s akcentem. Většinou mu proto byly souzeny role cizinců. Hrál třeba ruského partyzána po boku Gregory Pecka ve Dnech slávy, na divadelních prknech v Los Angeles a na Broadwayi slavil vedle Charlese Laughtona úspěch jako papež v premiéře Brechtova Galilea, Brechtův souputník režisér Erwin Piscator si ho rovněž v New Yorku vybral do role Bezuchova v Tolstého Vojně a míru. A pak Hugo Haas natočil v Hollywoodu ve vlastní produkci čtrnáct filmů.

Není divu, že nespěchal s návratem do vlasti. A důvodem nebylo jen to, že se už v Americe usadil. „On říkal, že Praha ho zklamala,“ vzpomínala Haasova žena. Měla na mysli ne příliš dobrovolný Haasův odchod z Národního divadla ještě před příchodem nacistů do Prahy. A taky přímé i nepřímé útoky antisemitů. Haas byl jednak pro svůj židovský původ, ale také pro své humanistické a protinacistické postoje podobně jako jeho přítel Karel Čapek vystaven nesmírnému tlaku.

Do Prahy se proto vrátil jen na pár dní až v roce 1963, a to s velkými obavami, aby ho tam nedostihly stíny jeho otce, bratra a dalších blízkých, kteří zahynuli v nacistických vyhlazovacích táborech. Dožil ve Vídni, kde jednou za rok sledoval, jak se místní smetánka sjíždí na ples v opeře. Mnohem častěji se však se svým věrným psem Dodem vydával na nádraží. Prý se tam chodil dívat na vlaky odjíždějící do jeho rodného Brna.

V pořadu hovoří: Hugo Haas, Marie Haasová, Olga Haasová - Smrčková, Elmar Klos, Bohuslav Musil, Pavel Taussig a autor pořadu Milan Dus
Dále účinkují: Jiří Štěpnička a Pavel Novotný

Dramaturgie: Martin Velíšek
Technická spolupráce mistr zvuku: Leoš Sedláček
Hudební spolupráce a režie: Pavel Krejčí

Natočeno v roce 2017.

autor: Milan Dus
Spustit audio