Jsem špatný muzikant, ale hudbu mám rád

14. leden 2018

V tom ale David Radok neříká pravdu: hudbě rozumí jako málokdo, vystudoval hru na trombon a hrává na kytaru.

Vztah k hudbě a její znalost jsou více než zřemé v Radokových operních inscenacích – Mozarta, Šostakoviče, Berga, Schönberga, Bartóka i jeho milovaného Janáčka. Ve Skandinávii, kde žil po emigraci s rodiči, režíroval několikrát Její pastorkyni a Z mrtvého domu, pro změnu brněnská inscenace Věci Makropulos vznikla jako koprodukční představení s Göteborgskou operou. Loni na jaře, také v mezinárodní koprodukci, inscenoval na scéně Slovenského národního divadla v Bratislavě Vivaldiho Arsildu. Představení získalo ocenění Dosky 2017  – něco jako české Thálie -  v pěti kategoriích; dvě ocenění šla jmenovitě Davidu Radokovi.
Spolu s Josefem Kroutvorem napsal libreto a hru s názvem Popis jednoho zápasu, věnovanou Franzi Kafkovi. Libreto zhudebnil švédský skladatel Jan Sandström, opera měla premiéru na jaře 2005 v Göteborgu. A hra byla uvedena téměř ve stejné době v Divadle Na zábradlí v Praze.

Na Žižkově


David Radok ve vyprávění a při výběru hudby připomíná celou řadu osobností z hudebního světa, s kterými měl možnost  se osobně setkat – Rudolfa Firkušného, zmíněného Jana Sandströma, anglického dirigenta Elgara Howartha – který rovněž komponuje a jeho skladby zazní, klavíristy Ivana Moravce a Glenna Goulda, pěvkyni Elizabet Söderström, dirigenta Karla Ančerla nebo klavíristu Daniela Barenboim, jehož kompletní nahrávku Mozartových klavírních koncertů věnovala kdysi Davidovi Radokovi maminka.
A tam všechno začalo.
Jeden z těchto koncertů pro nás David Radok samozřejmě vybral, dále zazní skladby Janáčka, zmíněných Elgara Howartha a Jana Sandströma, Jana Dismase Zelenky, Šostakoviče, Jana Klusáka, Ravela, Goldbergovy variace v podání Glena Goulda i 3.symfonie Bohuslava Martinů nebo Smyčcový kvintet Wolfganga Amadea Mozarta.

Čtěte takéOperní režisér David Radok

Spustit audio

Více z pořadu