Jsem člověk, který bloumá, a přenáším to na své hrdiny, říká o svých filmech Bohdan Karásek
V rozhovoru si s Bohdanem Karáskem a herci jeho filmů si povídáme o minimalistickém herectví, vzniku dialogů, pasivitě postav i výletech do nitra duše.
Návštěvníci 46. ročníku Letní filmové školy mohli vidět tři bytové filmy režiséra Bohdana Karáska. Společným motivem snímků Lucie (2011), Milostné písně (2013) a celovečerního debutu Karel, já a ty (2019) jsou především dlouhé a zdánlivě banální dialogy, které ovšem divákům postupně odkrývají spletité vztahy – především partnerské – mezi jednotlivými postavami.
Snažím se, aby dialogy zněly jako ty, které znám ze života.
Bohdan Karásek
Karáskovy postavy se většinou nacházejí v jakémsi přechodném období nebo před klasickými životními rozhodnutími, kterým předchází neustálé pochybování, přezkoumávání a přehodnocování situace.
Bloumání a nerozhodnost
Když Bohdan Karásek vytváří své příběhy, zakládá si na tom, aby měl divák pocit, jako by tam s postavami skutečně byl. Všední rozhovory a nerozhodnost svých protagonistů, kteří především mluví, ale nekonají, vnímá veskrze pozitivně. „Myslím si, že je to u člověka docela obecná vlastnost. Je dobré si to přiznat, když to člověk dělá, a nehrát si na to, že nepochybuje a je strašně suverénní. Tak aspoň na toho diváka přenést nějaký pocit sounáležitosti a sdílení, že není sám u toho bloumání,“ dodává Karásek.
Autenticita, civilnost a nehraní
Roli Daniely v Karáskově filmu Karel, já a ty ztvárnila herečka Marie Švestková. Ke své práci na věrohodném projevu dodala: „Dostanu text a nechávám ho na sebe působit, žiju s tím nějaký čas a nějak to dopadne na mé nitro. V určité fázi o tom už nepřemýšlím a nechávám se jednoduše překvapovat.“ Pro Karáska je důležité, aby herec filtroval postavu přes sebe. „To neznamená, že ty role mají být autobiografické, ale musí tu postavu chápat přes sebe. Nevěřím těm metodám, které tomuhle odporují,“ vysvětlil režisér.
Herec Miloslav König, který účinkoval ve dvou Karáskových filmech, o spoluvytváření postav říká: „S Bohdanem jde o hodně civilní hraní, autentické, skoro až nehraní. Rozdíl mezi tím, jaký je člověk ve skutečnosti a mimo kameru, je pak maličký.“
Pořadem provázely Agáta Hrnčířová a Jitka Kostelníková. Hudbu vybral Václav Havelka
Související
-
Letní filmová škola láká na méně známé filmy Andrzeje Wajdy nebo rozbor filmu Řím, otevřené město
Historie, současnost, Česko/Slovensko – to jsou tři hlavní programové bloky letošního ročníku Letní filmové školy v Uherském Hradišti.
-
Bohdan Karásek: Střih je pro mě prostředek, jak napravit chyby, které dělám jako režisér
„Karel, já a ty“ – tak se jmenuje jedno z největších filmových překvapení letošního roku. Nízkorozpočtový snímek natočil režisér Bohdan Karásek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.