Josefína Knoblochová: Nestárneme. Na Letní slavnosti staré hudby chodí stále více třicátníků

Josefína Knoblochová
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Josefína Knoblochová

Do finále vstupuje dvacátý ročník Letních slavností staré hudby. Hostem Vizitky byla proto jejich ředitelka Josefína Knoblochová. Rozhovor vedl Daniel Jäger.

Přestože Josefína Knoblochová vystudovala práva a historii, od roku 2018 stojí v čele pražského festivalu Letní slavnosti staré hudby. „Dostala jsem se k tomu úplně náhodou. Jako slepý k houslím,” říká s úsměvem. Sama totiž na housle hraje velmi dobře a se stejným zápalem mluví i o festivalu.

Collegium Marianum

Původně - před šesti lety - ji v roli archivářky přizval ke spolupráci pořádající soubor Collegium Marianum. Notové materiály sice nakonec zůstaly neseřazené, Josefína se však začala aktivně podílet na organizaci a produkci Letních slavností. Nakonec převzala i jejich vedení. 

Něco víc než nekomplikovaný koncert

Festival, který se letos koná od 11. července do 6. srpna, má za sebou dvacetiletou historii, jež se začala psát zcela nenápadně. S myšlenkou uspořádat v letní Praze něco víc než jen nepříliš komplikované koncerty pro turisty přišly sestry Markéta a Jana Semerádovy, hudebnice a duše souboru Collegium Marianum.

„Postupem let se festival etabloval a my se snažíme dosaženou kvalitu udržet a zvyšovat,“ konstatuje Knoblochová. Letní slavnosti staré hudby tak pravidelně zvou do Prahy ty nejlepší interprety, v minulosti to byli například hvězdní pěvci Véronique Gens nebo Phillipe Jaroussky.

Na jubilujících Letních slavnostech staré hudby zazářily Cappella Mariana a Instrumenta Musica

Cappella Mariana na zahajovacím koncertu Letních slavností staré hudby

Dvacátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby excelentně otevřel svým vystoupením 11. července v pražském kostele svatých Šimona a Judy vokální soubor Cappella Mariana pod uměleckým vedením Vojtěcha Semeráda a německý ansámbl Instrumenta Musica v čele s Ercolem Nisinim.

Festival pracuje s šestimilionovým rozpočtem. Polovinu tvoří veřejné zdroje, čtvrtinu finance ze zahraničí a zbytek výnosy ze vstupného a příspěvky od mecenášů. Festival také spolupracuje s Centrem barokní hudby ve Versailles a věnuje se vzdělávacím aktivitám.

Naše publikum nestárne

„Často se říká, že posluchačstvo, které chodí na koncerty klasické hudby, stárne. Když se ale podívám na naše publikum, nemohu s tím souhlasit. Je v něm čím dál víc lidí mého věku, tedy třicátníků,“ říká Knoblochová. Stará hudba podle ní mladším posluchačům nabízí konfrontaci s interpretační svobodou, která se na koncertním pódiu dobře projeví. A že je stará hudba posluchačsky nepřístupná? To je podle ředitelky Letních slavností staré hudby pouhý předsudek.