Johana Ožvold: Elektronickou hudbu posloucháte, i když si myslíte, že ji neposloucháte
Původně chtěla natočit film o hudebním skladateli Zdeňku Liškovi, z různých důvodů se ale nakonec rozhodla, že se ve svém celovečerním debutu pokusí zmapovat vývoj elektronické hudby. Film se jmenuje The Sound Is Innocent a i o něm Johana Ožvold mluvila ve Vizitce. Moderoval ji Tomáš Pilát.
Budova Slovenského rozhlasu autorů Štefana Svetka, Štefana Durkoviče a Barnabáše Kisslinga, pozoruhodný prostor s nekonečnými chodbami, sešlapanými koberci a starou vzduchotechnikou, hraje důležitou roli v celovečerním debutu režisérky, herečky a hudebnice Johany Ožvold. Snímek The Sound Is Innocent o vývoji elektronické hudby se z části natáčel právě tam. A i díky silné vizuální stránce je přístupný také lidem, které tento výsek kultury spíš míjí.
„To byla jediná strategie, kterou jsem si na diváky připravila,“ řekla Johana Ožvold ve Vizitce. „Lidé, které elektronická hudba zajímá, by byli schopní skousnout i vizuálně jednodušeji udělaný film s mluvícími hlavami. Ale těm, kteří do elektronického zvuku primárně vnoření nejsou, jsem chtěla nabídnout atraktivní vizuální složku. Zafungovala například i na festivalech v Sheffieldu nebo Visions du Réel ve Švýcarsku, kde jsme měli premiéru.“
Jo, elektronika! Tu přeci vynalezli Kraftwerk!
Když padla idea natočit film o hudebním skladateli Zdeňku Liškovi, Johana Ožvold se rozhodla, že se ponoří do látky více aktuální, evropské. A že se filmem The Sound Is Innocent pokusí vyvrátit pár mýtů, které o elektronické hudbě panují. Například ten, že ji v sedmdesátých letech „vynalezla“ skupina Kraftwerk, anebo že se jedná o hudbu pro klub vyvolených. Film také ukazuje, že elektronickou hudbu v určitých momentech poslouchá každý – i když si myslí, že ne. „Je to fenomén přítomný v našich životech víc než sedmdesát let. Motivací pro mě bylo i vyvrátit domněnky, že se jedná o povrchní, neseriózní záležitost,“ upřesňuje.
S přípravou The Sound Is Innocent Johaně mohutně pomáhal manžel, hudební skladatel a odborník na elektroakustickou hudbu Martin Ožvold. Zatímco on se postaral o výběr osobnostní, které se ve filmu objeví, a vedl většinu rozhovorů, Johana promýšlela, jak všechno pospojovat dohromady a jakým způsobem příběh odvyprávět.
Ve Vizitce mluvila i o své někdejší kapele Kazety, v níž působila spolu s Jiřím Havlíčkem a Davidem Doubkem. Její znovuobnovení nevylučuje, není ale prozatím na pořadu dne. Aktuálně ji kromě filmařské práce a péče o syna naplňuje účinkování v projektu Radio Ivo, kde za mikrofonem a počítačem a zároveň před publikem spolu s Petrem Markem a Marianem Moštíkem rozehrává improvizovanou rozhlasovou hru.
Právě rozhlas je médium, které hraje v životě Johany Ožvold důležitou roli. Drží ji v profesním cviku a je pro ni zdrojem relevantních informací. A zdá se, že brzy to tak bude mít i její roční syn. S manželem se totiž rozhodli, že malé rádio potomkovi nadělí k Vánocům.
V jakých divadelních rolí se Johana Ožvold cítí silná, jak vzniklo Radio Ivo a kam by skočila pro špetku humoru? Poslechněte si celou Vizitku.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.