Jižní Korea je malý Hollywood a Hongkong jde vstříc Číně. Začal festival Filmasia 2017

8. prosinec 2017

Historická dramata, thrillery, romantickou komedii i napínavé akční snímky nabízí 13. ročník filmového festivalu Filmasia, jehož dramaturgie se zaměřila na hongkongskou a jihokorejskou kinematografii.

Náš festival má dlouhodobě dobré vazby na jihokorejské filmaře, kteří natáčeli filmy i v Praze. A Hongkong letos slaví 20. výročí svého návratu zpět pod správu Číny. V rámci tohoto výročí jsme chtěli připomenout a zvýraznit jejich kinematografii uspořádáním přehlídky,“ vysvětlil letošní záběr festivalu Filmasia dramaturg Jiří Flígl.

Třetí ročník akce začal v Praze projekcí jihokorejského snímku Taxikář ze Soulu (2017), který je desátým nejúspěšnějším korejským filmem všech dob. Dosud ho shlédlo více než dvanáct milionů diváků. Podle Jiřího Flígla je tento film důkazem, že jihokorejská kinematografie je ve skvělé kondici.

Jihokorejská kinematografie je velmi vitální a do velké míry soběstačná. Má mezinárodní appeal, protože řemeslně jsou jihokorejské filmy na výši. Jižní Koreu můžeme označit za lokální Hollywood. Z velké části produkují mainstream, ale mainstream vysoce kvalitní, často se jedná o skvěle natočené žánrové snímky.“

Hongkongská akce. 25 debutů za rok

Hongkong proslul především akčními a žánrovými filmy. „I současní režiséři se s tímto dědictvím stále vyrovnávají, je to tradice, ke které se vztahují a na kterou navazují. Z dálnovýchodních teritorií je to z mého pohledu jedna z nejzajímavějších kinematografií, a to i díky koprodukcím s Čínou,“ poznamenává Flígl.

Hou Hsiao-hsien: Nedívejte se moc zblízka. Zachytíte krásu detailu, ale ne náladu

Město smutku

O empatii, tchajwanské nové vlně, babičkách, vnitřním horizontu, herecké volnosti a dalších tématech s velmistrem asijského filmu!

Za poslední rok v Hongkongu vzniklo 25 debutů, mladí režiséři se tam od začátečních projektů rychle propracovávají k projektům složitějším, komerčně dobře zajištěným.

Filmasia letos nabízí kolekci deseti hongkongských snímků, které ukazují na stylovou i žánrovou rozmanitost tamní kinematografie za posledních 20 let. Dojde na oblíbené a známé žánrové filmy i na filmy velkých režijních jmen jako je Wong Kar-Wai nebo Johnnie To.

„Mám velkou radost, že se nám podařilo získat jeho snímek Policejní hlídka PTU, kterou považuji za jeden z jeho formálně nejvytříbenějších filmů. Nabídneme ale třeba i filmy jako jsou Dny a noci v Tin Shui Wai režisérky Ann Hui, což je střídmé, delikátní melodrama z každodenního života.

Jackie Chan je náš guru, říkají režiséři Chrabrých bojovníků. Ve filmu i v jídle!

Hongkongský žánrový film bude na festivalu reprezentovat snímek „Chrabří bojovníci“ z roku 2010, jehož tvůrci byli hosty ArtCafé. Do studia zavítali režiséři Derek Kwok a Clement Cheng i představitel hlavní role Teddy Robin, který je jednou z nejvšestrannějších osobností současné hongkongské popkultury.

Láska a šílenství. Japonský filmař Šion Sono pracuje na 6 scénářích najednou

03687566.jpeg

S japonským nezávislým režisérem, autorem Kroužku sebevrahů, Pod vlivem lásky, Hrátek s peklem a dalších filmů, mluvíme o střídání žánrů, vnitřní svobodě, sebevraždách a podstatě jeho filmařského svérázu.

Snímek, který sklidil úspěch u hongkongských i festivalových diváků na celém světě, je poctou klasickým kung-fu filmům šedesátých a sedmdesátých let, na druhou stranu jejich parodií s pořádnou porcí ironie, černého humoru a nadsázky.

„Chtěli jsme vzdát čest tradici akčních, bojových filmů, zároveň na ně ale nabídnout nový, svěží pohled nové generace,“ řekl v ArtCafé jeden z režisérů snímku Derek Kwok. Producentem snímku byl i slavný herec Jackie Chan.

Jackie Chan je náš učitel, od dětství jsme vyrůstali na jeho filmech, sami jsme se od něj učili bojovému umění, čili jeho vliv na nás je obrovský. Naučili jsme se od něj ale mnohem víc než kung-fu. Třeba to, jak důležité je nejdřív sníst ovoce,“ smějí se Clement Cheng a Teddy Robin. V ArtCafé také vysvětlil, jak vznikaly propracované bojové scény, kterých je ve filmu celá řada.

Druhá vlna vždycky zavalí tu předchozí, říká čínské přísloví

Hlavní roli mistra Law, který se ve filmu probere z kómatu a společně se svými žáky usiluje o vydobytí zašlé slávy své kung-fu školy, ve filmu ztvárnil herec a zpěvák Teddy Robin. V hongkongské kinematografii se tento tvůrce aktivně pohybuje už desítky let, byl dokonce součástí takzvané nové vlny, která se v hongkongské kinematografii vzedmula na počátku osmdesátých let.

Jódžiró Takita: Erotické filmy jako odrazový můstek. Smrt jako oscarové téma

03361263.jpeg

„Každý se rodí i zemře s pláčem,“ říká japonský režisér Jódžiró Takita, když mluví o svém oscarovém filmu Průvodce. V rozhovoru o Vltavu dál přibližuje práci s herci i svou kariéru v oblasti erotických filmů „pinku eiga“.

Ve čtvrtečním ArtCafé o nastupující generaci režisérů řekl: V čínštině je jedno takové přísloví: zadní vlna vždycky zavalí tu předchozí. A já si myslím, že je to pravda, i co se kinematografie týče. Mladí hongkongští tvůrci mají ohromnou energii, disponují velkým nadšením i talentem. V Hongkongu bezpochyby vyrůstá velmi perspektivní filmařská generace.“

Budoucnost hongkongského kina? Čínskému trhu je třeba jít vstříc

Budoucnost hongkongské kinematografie všichni tři vidí ve spolupráci s Čínou, ovšem při zachování hongkongských tradic a filmových specifik. Budoucnost hongkongského filmu leží v Číně, čínský trh je v porovnání s naším obrovský. Nikdy samozřejmě nezapomeneme na naši vlastní tradici, na to, odkud jsme vzešli. Rozhodně si chceme zachovat svůj styl, svá specifika. Čínský trh nám ale otevírá nové, neobyčejné možnosti. A těm je třeba jít vstříc,“ uzavírá režisér Derek Kwok.

Spustit audio