Jiří Šimeček: Každá generace může být inovátorská, než se stane mainstreamem

10. říjen 2019

Spoluzakladatel českých legendárních kapel Letadlo a Toyen, bubeník Jiří Šimeček, vydává v nakladatelství Galén autobiografii Praha Calling s podtitulem Jít svou cestou.

Kapela Letadlo se inspirovala vším, co přinesla nová vlna v 80. letech – punkem, rock‘n‘rollem nebo popem s klávesami. Založil ji v roce 1981 Josef Vondrášek a její ohlas se brzy rozšířil mimo pražské Jižní město a strahovské koleje, kde začínali koncertovat. „První skladba, kterou v září 1981 přinesl Josef na zkoušku, byla Sněhová královna,“ přibližuje úplné počátky skupiny její bubeník Jiří Šimeček v ArtCafé.

 „Když ji na první zkoušce zahrál a my se s Ivo Hegerem (kytara) a Petrem Václavkem (baskytara) přidali, najednou jsem v zádech i v srdci cítil, že je to ta správná kapela, ten potřebný hudební posun, a začal jsem tušit, že by to mohl být velký přelom v mém životě i v tehdejší tuhé normalizaci,“ dodává hudebník.

 Kafkárna

Kapele v Praze velmi brzy vznikly fanouškovské skupiny, tzv. groupies, a jejich koncerty byly beznadějně vyprodané. Na podzim roku 1982 jim byla ale spolu s dalšími skupinami režimem pozastavena činnost. „Tehdy jsem to rozhodnutí dostal na Mikuláše v podobě telegramu. Bylo to pro nás velké zklamání a cítil jsem i strach,“ přiznává Jiří Šimeček.

Čtěte také

 Spolu se členy kapely se tehdy pokoušeli dovolat spravedlnosti, ale nijak to nepomohlo: „Přinesl jsem i fotky z koncertů a naši hudbu nahranou na kazetách, ale úředníci Sboru národní bezpečnosti se se mnou vůbec nebavili.“ Teprve později se dozvěděli, že zákaz proběhl na objednávku na základě smyšleného udání po koncertu v Hořicích. „Absurdní bylo, že tehdy pořád běžel v Československé televizi náš klip k písni Ryba, který nestáhli,“ dodává hudebník.

 Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky

U kapely Jižní pól, která vznikla na troskách Letadla a byla pojmenována podle jedné z jeho posledních skladeb, Jiří Šimeček příliš dlouho nepobyl.

Jiří Šimeček a Václav Havelka v ArtCafé

„Nějak jsem cítil, že to, co jsem energeticky i v hlavě mohl dát do Letadla, nestačí, že Jižní Pól potřebuje asi něco jiného.“ Zároveň začal pracovat jako skladník v cukrárně a chodit na kurzy kreslení a malby k Josefu Žáčkovi: „Mě vždycky zajímalo umění komplexně, takže jsem tehdy udělal úkrok stranou a zkusil jinou disciplínu.“ Od hudby se ale nikdy příliš daleko nevzdálil, před svou nejslavnější kapelou Toyen stihl kromě Jižního pólu spoluzaložit ještě kapely Diskrétní skok, Tichá dohoda nebo Eden.

 Revoluce v české hudbě

Skupina Toyen vznikla v revolučním roce 1989. „V té době uběhl čas, který jsem potřeboval k tomu, získat sílu, zocelit se, naposlouchat novou muziku a nabrat nové informace, který bývá potřeba k tomu, aby vzniklo něco zásadního,“ vzpomíná na začátky kapely její spoluzakladatel. V té době k nám začaly přijíždět koncertovat světově známé kapely jako Depeche Mode nebo Duran Duran a kapela Toyen si brzy získala přízeň fanoušků i kritiky.

Díky americkému promotérovi Scottu Murphymu, který ji slyšel v Rock Café, poté postupně natočila EP a tři desky a především prožila americký sen v podobě miniturné na východním pobřeží USA.

O legendárním klubu CBGB v New Yorku, coververzi písně Karla Gotta nebo bonusovém CD, přiloženém v knize Praha Calling, kde najdete i nový singl kapely Please the Trees, se více dozvíte ve vltavském ArtCafé.

autor: Tomáš Pivoda
Spustit audio

Související