Jiří Kovtun: Pražská ekloga. Příběh posledních dnů druhé světové války v Praze

Je konec války a v Praze se začíná bojovat, válčení nepřináší nikomu užitek a smrt se jeví stále nesmyslnější. Kolem tří studentů, Ludvíka, Kamila a Artura, se rozehrávají komické i tragické epizody moderních dějin... Román básníka, prozaika a historika Jiřího Kovtuna zachycuje pět autentických májových dní roku 1945. V podání Aleše Procházky poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Účinkuje: Aleš Procházka
Připravila: Alena Heroutová
Režie: Vlado Rusko
Natočeno: v roce 2015

Jiří Kovtun (1927−2014) po studiích práv na Univerzitě Karlově po únoru 1948 emigroval, v letech 1951−1973 byl redaktorem Svobodné Evropy v Mnichově. Od roku 1977 působil v Knihovně Kongresu USA ve Washingtonu. Je znám především svými historiografickými díly, jeho poslední rozsáhlá kniha Republika v nebezpečném světě – Éra prezidenta Masaryka 1918–1935 vyšla v roce 2005 a vzbudila velký ohlas,

Literárně debutoval v roce 1953 sbírkou spirituálně laděných veršů Blahoslavení, o rok později vydal sbírku Tu-Fuův žal. Je také autorem dvou próz, složitě stavěných textů nezaměnitelnéhorukopisu: Pražská ekloga (Mnichov 1973, Praha 1992) a Zpráva z Lisabonu (Curych 1979, Praha 1999).

O smyslu lidské existence

První knižně vydaná próza, Pražská ekloga, nese podtitul Román o čtrnácti obrazech a vznikala v letech 1970−1973. Líčí průběh Pražského povstání v květnu 1945 na břevnovské periferii. Vyprávějí se v ní osudy tří břevnovských gymnazistů Kamila, Ludvíka a Artura, kteří chtějí přivítat konec války, ale stávají se nedobrovolnými účastníky posledních válečných střetů, leckdy absurdních.

Čtěte také

Vyprávění začíná v sobotu 5. května 1945. Poslední záchvěvy války činí z pozorovatelů aktéry, dokonce i oběti: jeden z chlapců umírá, druhý odchází s mladou Němkou Barbarou, třetí pod tlakem okolního cynismu dospívá k víře v Boha. Kovtunovo antiiluzivní vyprávění je protipólem Drdovy naivně hrdinské Němé barikády. Román Pražská ekloga přes to, že odhaluje krutost války, zůstává především svébytným uměleckým počinem, dílem, jehož funkcí není pouhé morální poselství. Text je vlastně filozofujícím traktátem, v němž je konkrétní historická situace východiskem k úvahám o smyslu lidské existence.

Vyprávění je vystavěno z víceméně samostatných epizod, ale vnitřní soudržnost mu dodává neustálá konfrontace reality s mýtem, ironie s tragičností, krutosti s bezbranností. Jiří Kovtun v jednom rozhovoru odmítl přímé spojování morálního poselství a beletrie: „Nedovedu říci, jestli se v mé beletrii ozývá nějaké silné morální poselství (...). Kdo píše básně nebo prózu, nemůže začínat u morálního hlediska. Krásná literatura je všelicos, ale není to kázání.“

autoři: Alena Heroutová , Tvůrčí skupina Drama a literatura
Spustit audio

Související

Nejnovější hry a četba

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová