Jiří Kovanda: Okna, ryby, pelargonie

15. září 2008

Návštěva Galerie 5. patro v Myslíkově ulici je vždy spojena s náročným fyzickým výkonem, protože oněch pět pater musí uměnímilovný návštěvník schod po schodu opravdu vystoupat. Ale ta fyzická oběť, díky kvalitní výstavní dramaturgii majitele galerie Petra Šimona Šimona, stojí vždycky za to. Tentokrát se zde můžeme poprvé setkat s téměř neznámými pracemi na papíře z let 1980 - 1996 pětapadesátiletého konceptuálního umělce a performera Jiřího Kovandy, který působí jako odborný asistent v ateliéru Vladimíra Skrepla na Akademii výtvarných umění v Praze. Autodidakt Kovanda, jehož retrospektiva nedávno proběhla pod názvem - Když jsem byl malej, hrál jsem si z holkama - v Galerii U Bílého jednorožce v Klatovech, je v poslední době nejen u nás, ale i v zahraničí považován za významného představitele konceptuálního a postmoderního umění v Čechách. Jeho díla zaujímají stěžejní pozici ve sbírce Richarda Adama ve Wanieck Gallery Brno, je zastoupen v renomované sbírce Centre Pompidou v Paříži, a nedávno byly jeho práce k vidění proslulé londýnské Tate Modern a na přehlídce současného umění DOCUMENTA 12 v německém Kasselu. Současná výstava Kovandových prací na papíře v Galerii 5. patro nese název - OKNA, RYBY, PELARGONIE. Na otázku Karla Oujezdského, jaké místo má v jeho tvorbě od 70. let právě kresba, Jiří Kovanda odpovídá.

Spustit audio