Jiří Kotouč, pěvecký pedagog, cembalista a dirigent

03597033.jpeg

"Po dobrém, ale neúprosně," tak charakterizuje svou metodu výuky zpěvu Jiří Kotouč. Na pražské konzervatoři působí osmnáct let a jeho školením prošla řada pěvců, kteří v současnosti patří k oporám českých operních divadel či ansámblů zaměřených na starou hudbu.

Hosté Telefonotéky, na které se můžete těšit.

Jmenujme za všechny Ludmilu Vernerovou, Hanu Blažíkovou, Marii Fajtovou, Janu Levicovou, Pavlu Vykopalovou, Tomáše Černého, Martina Šrejmu či Jiřího Brücklera.

Žáci se ke svému učiteli Jiřímu Kotoučovi srdečně hlásí, v rozhovorech často uvádějí, že právě on do jejich pěveckého vývoje zasáhl rozhodujícím způsobem. Oceňují spolehlivou techniku, kterou je naučil, i schopnost předat zásady různých pěveckých stylů. Mnozí v něm našli přítele a spolehlivého rádce.

Jiří Kotouč si operu oblíbil už v dětství, jako první zážitek si vybavuje Sněhurku Rimského- Korsakova, kterou viděl s maminkou jako čtyřletý ve Smetanově divadle. Záhy začal docházet do baletu, avšak tato kariéra skončila, když ho rodiče přihlásili do houslí. Na pražskou konzervatoř nastoupil do oddělení bicích nástrojů, ale studoval i klavír, naučil se hrát číslovaný bas, což mu otevřelo cestu ke spolupráci s řadou souborů, které u nás v 60. letech interpretovaly tzv. starou hudbu. Svůj vlastní soubor Collegium flauto dolce založil v roce 1968 a během téměř čtyřiceti let s ním doslova procestoval svět.

Opera ho nikdy nepřestala přitahovat, ve zpěvu se stal soukromým žákem Růženy Židové, která byla žačkou Fernanda Carpiho. Další povzbudivé impulzy získal přímo v Itálii, kde se ještě jako student podílel na představeních významných operních divadel včetně milánské La Scaly. Studoval dobové traktáty popisující pěvecké umění a ornamentiku.

03597034.jpeg

Logickým výsledkem tohoto zaujetí byla série barokních oper, které Jiří Kotouč v 80. a 90. letech nastudoval a provedl ve Státní opeře Praha či v kostele sv. Šimona a Judy v rámci koncertní řady Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. V tuzemských premiérách tu zazněly mimojiné opery Monteverdiho, Händela či Vivaldiho. Dlouholetá spolupráce ho pojí také s Operou Mozart a jejími letními staggionami ve Stavovském divadle.

Hodnocení pěveckého pedagoga se zakládá na zdatnosti žáků, které vychoval. Podle tohoto kritéria patří Jiří Kotouč k těm nejúspěšnějším. Považuje svou nynější profesi za šťastnou životní volbu?

Čtěte také: Archiv odvysílaných dílů Telefonotéky.