Jiří David: Na českém provozu umění mě nejvíc trápí určitá ztráta paměti

12. březen 2018
Jiří David

Jiří David na výtvarnou scénu vstoupil v druhé polovině 80. let a od té doby nepřehlédnutelným způsobem spoluutváří nejen vývoj českého výtvarného umění, ale také debatu o pozici umělce a umění ve společnosti.

Odborná veřejnost jej chápe jako zásadní postavu české postmoderny, ale i širšímu publiku se do povědomí za dobu svého působení zapsal několikrát. Například v souvislosti s cyklem manipulovaných fotografií Bez soucitu, ve kterém rozbrečel sedmnáct ve své době mocných mužů světa, jako byli například Silvio Berlusconi, George Bush nebo Usáma bin Ládin. Mezi jeho nejdiskutovanější práce ale zcela jistě patří monumentální neonové Srdce nad Pražským hradem.

Nevím, co se stalo, ale tehdy se na Akademii dostalo víc lidí, kteří neměli žádnou protekci, a z těchto základů se pak formovaly neoficiální Konfrontace – výstavy, které jsme dělali po dvorech a sklepích.

Z ostravské průmyslovky se v normalizačních letech na pražskou AVU dostal až na sedmý pokus. Psal se rok 1983.

Konfrontace v roce 1987 vyústily v založení skupiny Tvrdohlaví. Určitou paralelu k této skupině výtvarných umělců pak v rámci pražské nezávislé scény tvořilo prostředí Pražské pětky. Ostatně sám Jiří David v té době působil také jako výtvarník legendárního a dnes znovu objevovaného filmu režiséra Tomáše Vorla Kouř. Zároveň o Davidově práci začal publikovat mezinárodní odborný časopis Flash Art a zájem o ni začaly projevovat také galerie v zahraničí. Mezi ty nejdůležitější patřilo londýnské Riverside Studio. 

Michael Rittstein: Ateliér mám na paneláku, na Vinohradské ulici bych bydlet nemohl

Michael Rittstein

Michael Rittstein patří mezi nejvýraznější osobnosti současné české malby, kterou také vyučuje na Akademii výtvarných umění v Praze, kde vede Ateliér malířství III.

V současné době Jiří David připravuje výstavu v galerii CCC v Pekingu. V Praze jeho práce mohou návštěvníci do 15. dubna shlédnout na výstavě Blíže noci… v Galerii FUTURA.

Výstava Blíže Noci… je o smrti, o úzkosti, ale i o erotice a sexu jako takovém. To je věc, se kterou umělec neustále zápasí, a jsem zvědavej, co z toho ještě dál vyplyne.

  • Výtvarné umění
  • Rozhovor
  • Hosté Vltavy